Hyundai pilotoi autonomisesti liikkuvaa ”RoboShuttle”-palvelua
Pilottijakson ajoneuvona toimii neliovinen Hyundai H350 -pakettiauto, joka hyödyntää tason 4 autonomista ajoteknologiaa. Auto on suunniteltu Hyundain Autonomous Driving Center -osastolla. Ajoneuvolla on lisäksi hallussaan Etelä-Korean viranomaisten määräaikainen lupa operoida autonomisella tasolla 3.
Ajoneuvo on suunniteltu huomioimaan ympäröivän liikenteen, tekemään päätöksiä ja ohjautumaan itsenäisesti, vaatien mahdollisimman vähän turvakuljettajan puuttumista ajoon. Ajoneuvon reitin varrella on 20 pysäkkiä.
Pilottijakson alla Hyundai allekirjoitti aiesopimuksen Sejong City Transportation Corporationin kanssa 12. heinäkuuta sujuvan pilottijakson mahdollistamiseksi. Pilotti toimii myös yhteistyössä Shucle-nimisen liikkuvuuspalvelun kanssa, jossa käyttäjät voivat tilata kyydin itselleen matkapuhelinsovelluksen kautta. Shucle-sovellus on AIRS Companyn palvelu, joka on puolestaan Hyundai Motor Groupin alla toimiva tekoälyyn erikoistunut tutkimushanke.
Shucle on lajissaan ensimmäinen tarveperusteinen liikkuvuuspalvelu Etelä-Koreassa tarjoten jaettuja kyytejä matkustajille, joilla on samankaltainen reitti. Sovellus hyödyntää älykkäitä algoritmejä määritelläkseen parhaan mahdollisen reitin kysynnän mukaan. Palvelun odotetaan tekevän julkisesta liikenteestä tehokkaampaa, kun ajoneuvot pysähtyvät ainoastaan matkustajien ennalta määrittelemillä pysäkeillä.
RoboShuttle-palvelu yhdistää Hyundain omistaman autonomisen ajamisen teknologian AIRS Companyn tekoälyosaamiseen. Matkustajan tilatessa RoboShuttle-kyydin Shucle-sovelluksella, itsestään ajava pikkubussi suuntaa noutopaikkaan käyttämällä tekoälyn laskemaa parasta reittiä.
Heinäkuusta alkaen Hyundai Motor on rekrytoinut matkustajia, jotka haluavat kokea RoboShuttle-palvelun Sejong Cityssä. Palvelu tulee laajenemaan vaiheittain myös muille alueille.
RoboShuttle-palvelu on suunniteltu otettavan käyttöön myös Namyangissa, missä sijaitsee Hyundai Motorin ja Kian tutkimus- ja tuotekehitysosasto.