Hyundai-sähköautolla huoltoreissu ei ole kaukomatka
Hyundain sähköautokseen valitsevan ei tarvitse huolehtia myöskään huolto- ja korjauspisteen löytymisestä. Kattava verkosto takaa, että täyssähkö- ja hybridi-Hyundait saavat avun merkkiliikkeestä helposti ja nopeasti. Täyssähköautolla lisäetuna on kukkaron kevyempi kohtelu, sillä määräaikaishuollot ovat halvempia kuin polttomoottoriautolla.
Vie reitti sitten Lappiin tai Ahvenanmaalle, Hyundai-sähköautolla huoltokorjaamo on helposti saavutettavissa. Hyundailla on Suomessa peräti 37 toimipistettä, jotka huoltavat ja korjaavat myös sähköautoja. Verkosto on venytetty kattamaan Suomi maan eteläisimmistä kolkista aina Rovaniemelle asti.
Laajaa verkostoa kehitetään koko ajan. Joka vuosi Hyundai-autoilijoiden palvelukseen astuu muutamia uusia huolto- ja korjauspisteitä, joissa saa avun myös täyssähkö- ja hybridiautonsa korkeajännitelaitteita koskeviin asioihin.
Jo noin puolet valtuutetuista Hyundai-huoltokorjaamoista palvelee myös sähköautoilijoita. Verkoston kasvaessa jatkuvasti kaikki uudet toimipisteet varustetaan sähköautojen huoltoon ja korjaukseen vaadittavalla välineistöllä. Keskimääräinen matka Hyundai-sähköautoilijan kotoa huoltokorjaamolle siis lyhenee koko ajan.
Uusimpien laitteiden ohella Hyundai-huoltokorjaamoilla panostetaan henkilöstön jatkuvaan koulutukseen. Korkeajännitelaitteiden kanssa työskentely on jo sinällään säädeltyä ja valvottua työtä, mutta merkkiliikkeessä käytettävissä ovat myös valmistajan viimeisimmät ohjeistot ja ohjelmistopäivitykset. Kaiken lisäksi merkkiliike on usein myös hinnaltaan erittäin kilpailukykyinen, joten hintojen vertailu kannattaa.
Täyssähköautolla ajava Hyundai-kuljettaja selviytyy vieläkin kevyemmällä kukkaron kuormituksella kuin hybridin tai perinteisen polttomoottoriauton käyttäjä, sillä huollot ovat halvempia kuin polttomoottoriautossa.
Poimitaan esimerkiksi täyssähköautosta IONIQ Electric ja polttomoottoriautosta 1.0-litraisella turbokoneella varustettu i30. IONIQin ensimmäinen määräaikaishuolto maksaa pääkaupunkiseudulla noin 100 euroa, ja i30:n huollon hinta on noin 150 euroa. Säästöä siis noin kolmannes.
Halvempien huoltohintojen salaisuutena on täyssähköauton osin yksinkertaisempi tekniikka. Esimerkiksi polttomoottoriautosta löytyvää starttimoottoria ei ole lainkaan, ei myöskään apulaitteita käyttävää moniurahihnaa. Suurin ero määräaikaishuolloissa on kuitenkin moottoriöljyn ja -suodattimen vaihtamisen poisjäänti. Kun öljyä ei sähköauton moottorissa ole, sitä ei myöskään tarvitse vaihtaa.
Sähköauton huollon tarkastuslista on luonnollisesti yhtä kattava kuin polttomoottoriautoissakin – auto diagnoosijärjestelmä ja korkeajänniteakku tutkitaan testerillä, ja myös aktiiviset huoltokampanjat tarkistetaan. Autosta tutkitaan mm. jarrut, ohjaus-, pyöräntuentojen ja alustan kunto, vetonivelet, renkaat ja pyöränlaakerit, ruostesuojauksen kunto sekä ilmastointi- ja lämmityslaitteet.
Sähköautoilija säästää siis rahaa, mutta myös ympäristöä. Polttomoottoriautolla jokaisen öljynvaihtohuollon tuloksena on muutama litra jäteöljyä ja käytetty suodatin – jätettä, joka pitää hävittää asianmukaisesti. Merkkiliikkeessä hävittäminen myös tehdään määräysten mukaisesti, mikä sekin maksaa. Sähköautolla ajaessa huoltokäynnitkin ovat ekotekoja.
Sähköauton käyttäjä voi myös vaikuttaa huoltotarpeeseen polttomoottoriautolla ajavaa kollegaansa enemmän. Vauhtia hidastettaessa sähkömoottoria voi käyttää generaattorina, joka syöttää hidastumisessa syntyvän sähköenergian auton akkuun.
Energian talteenotolla saadaan autolle lisää toimintamatkaa latauksella, ja samalla jarruosien kuluminen vähenee. Hyödyntämällä talteenottoa saadaan siis jarrupaloille ja -levyille lisää käyttöikää. Tämän sähköisen moottorijarrutuksen voimakkuutta voi säätää ohjauspyörässä olevista katkaisimista.