Hyundain hybridi ei hyydy pakkasiin
Jos 12 V:n akun varaustila on laskenut, auton ovien avaaminen kauko-ohjauksella ei välttämättä enää onnistu. Ohje lukituksen avaamiseen mekaanisella avaimella on mallikohtaisessa käyttöohjekirjassa
Kovilla talvipakkasilla autojen akut ovat koetuksella erityisesti, jos ajetut matkat ovat toistuvasti lyhyitä. Hyundain hybridimallien, Kona Hybridin, Ioniq Hybridin ja Tucson Hybridin, etuna on, että niissä ei ole perinteistä 12 V akkua, joka pitää ajoittain vaihtaa. Sen sijaan Hyundain hybrideissä on auton suurjänniteakkuun integroitu litiumioniakku, jossa on myös akun suojausjärjestelmä. Järjestelmä kytkee 12 V:n akun pois käytöstä ja estää akkuvarauksen täydellisen purkautumisen, jos akun varauksen taso laskee liikaa.
Hyundain hybridimalleissa on ohjauspyörän vasemmalla puolella alaviistossa 12 V:n akun palautuskytkin. Tilanteissa, joissa auton akun varaus ei enää riitä normaaliin käyttöön, se voidaan pakottaa takaisin käyttöön painamalla tätä painiketta.
Moottori tulee käynnistää 15 sekunnin kuluessa palautuskytkimen painamisesta. Käynnistyksen jälkeen akun täytyy antaa latautua moottorin käydessä joko auton ollessa pysäköitynä turvalliseen paikkaan ulkotilassa tai ajamalla autolla vähintään puolen tunnin ajan, jotta 12 V:n akku latautuu täyteen.
Kun Hyundain hybridiauton moottori on käynnissä, 12 V:n akku latautuu riippumatta siitä, käykö polttomoottori vai ei.
Lisätietoja saat auton käyttöohjekirjasta.