Hyundain merkkivuosi
Hyundai on hurmannut suomalaiset laadullaan
Korealaiseen kulttuuriin kuuluu tehdä kaikki se hyvin, mitä sitten tehdäänkin. Korealaiset tietävät, mitä menestyminen markkinoilla vaatii. Siksi heillä on halu tehdä ja myydä hyviä tuotteita, joista me suomalaiset olemme saaneet nauttia muun muassa kodintekniikan tuotteissa. Näin avaa korealaista tapaa valmistaa laatutuotteita Bassadone Automotive Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Ruhanen. Hänen johtamansa konserni tuo maahan Hyundai-autoja, on tuonut jo 20 vuotta, ja Ruhanen on seurannut näitä vaiheita läheltä koko ajan. Alku vuosien ihmettelyn jälkeen Hyundai on kurvannut suomalaisten sydämiin.
”Alun mielikuva halpatuotteesta kääntyi nopeasti käsitykseksi laadukkaasta autosta. Hyundai on vastannut erinomaisesti huutoon: autot ovat huippuluokkaa, niissä on pitkä viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.” Ruhanen muistuttaa, että Suomi on konservatiivinen automarkkina, oli sitä vielä enemmän 2000-luvun alussa. Korealainen auto oli outo ilmestys ja Hyundain piti tulla markkinoille hinta edellä. Kun Hyundai alkoi tulla tutuksi katukuvassa ja brändi vahvistui, käsitys laadukkaasta menopelistä juurtui nopeasti suomalaisiin.
”Suomalaiset ovat uskollisia omalle merkilleen, niin myös Hyundaille. Pitää muistaa, että Hyundai on yhä haastajamerkki ja markkinaosuus kasvaa muiden merkkien kustannuksella. Tavoitteemme on neljän prosentin markkinaosuus ensirekisteröinneistä tämän vuoden lopussa.”
Käyttövoimakeskustelu nostaa kierroksia
Malliston laajuus on yksi Hyundain menestystekijä, uutuusmalleja on tullut markkinoille tiheällä aikajanalla. Ruhanen palauttaa mieliin seikan, että Hyundai toi ensimmäisenä mallistoonsa varteenotettavan keskikokoisen katumaasturin eli nykyisin suositun SUV-automallin. ”Vuonna 2004 julkaistu Hyundai Tucson avasi latua crossover-autoluokalle. Tucson toi katumaasturikorimallin yhä useamman asiakkaan saataville vuonna 2000 julkaistun isomman kokoluokan Santa Fen jälkeen. Se oli iso juttu silloin ja on sitä yhä, Hyundai on näyttänyt tietä muille.”
Yhtä lailla korealaiset ovat kulkeneet etujoukoissa autoilun sähköistymisen osalta. Ruhasen mukaan sähköistyminen leimaa tulevaisuutta, ja Suomi kulkee kehityksessä mukana sopivalla etäisyydellä. Olennainen kysymys Ruhasen mielestä kuitenkin on, mikä teknologia lopulta jää käyttöön. ”Hyundain brändiin liittyy sähkön lisäksi vahvasti vety. Hyundai valmistaa jo useita polttokennoautoja, kuten henkilöauto-Nexoa.”
Ruhanen on käynyt usean automerkin monella autotehtaalla. Korealaiset tehtaat ovat tehneet häneen vaikutuksen nykyaikaisella teknologialla ja loppuunviedyllä automaatiolla. Tämä antaa tukevan pohjan tulevalle kehitykselle, johon kuuluu vielä toistaiseksi myös polttomoottoriauto.
Hyviä asiakas- ja työntekijäkokemuksia
Käsitys hyvästä asiakaskokemuksesta on digitalisoitumisen myötä muuttanut rakennettaan ja koostumustaan. Putki ostohalujen herättämisestä huoltopalveluihin on pitkä ja sisältää monta elementtiä. Palvelut itse tuotteen ympärillä ovat entistä tärkeämmässä osassa. ”Asiakkaat odottavat erittäin nopeaa palvelua, puhumme jopa minuuteista. Odotusarvo on iso ja jälleenmyyjillä on siihen vastaamisessa keskeinen rooli.”
Hyundaita koko 20 vuoden ajan Suomeen ja Baltian markkinoille tuonut Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordic -konsernia, joka sai lokakuussa 2020 merkittävän tunnustuksen. ”Saimme ensimmäisenä autoalan yrityksenä Suomessa Great Place to Work -sertifikaatin. Ihmiset ovat keskiössä ja meillä on täällä huippuporukka töissä, eikä tunnustus tullut vahingossa.” Ruhanen kertoo, että sertifikaatin saamisessa on selkeät kriteerit ja pisteytys, joka perustuu henkilöstölle tehtyyn kyselyyn. Sen mukaan ihmiset ovat tyytyväisiä työolosuhteisiin ja tekevät mielellään työtään. Mikäpä sen parempi lähtökohta kuin tehdä merkityksellistä ja tuloksekasta työtä miellyttävässä työyhteisössä.