Hyundain suorituskykyinen IONIQ 5 N -sähköautoprototyyppi valloitti arktiset olosuhteet
Hyundai Motor Company on testannut talvisissa olosuhteissa täysin uutta IONIQ 5 N -mallia Hyundai Mobis Proving -testialueella Arjeplogissa, Ruotsissa. Hyundai IONIQ 5 N on Hyundain N-tuotemerkin ensimmäinen erittäin suorituskykyinen täyssähköinen sarjatuotantoauto.
Arjeplogin testialue sijaitsee napapiirin vieressä, ja se tarjoaa kaiken, mitä autonvalmistaja tarvitsee kattaviin talvitesteihin: liukkaat jäiset pinnat ja jopa -30°C pakkaslämpötilat. Arktisten olosuhteiden ansiosta Hyundai N:n insinöörit voivat testata autoa ääriolosuhteissa, jotta tuotantomalli huomioi optimaalisen tasapainoisesti auton reagoivan ja hauskan luonteen sekä kyvykkyyden toimia turvallisesti ja ennustettavasti.
IONIQ 5 N -malli yhdistää Hyundai-konsernin sähköautoille suunnitellun modulaarisen alustan (E-GMP) N-tuotemerkin moottoriurheilussa kehitettyihin teknologioihin ja asiantuntemukseen. Kokonaisuuden tavoitteena on asettaa uusi mittapuu sähköisille suorituskykyisille autoille sekä tarjota todellisille ajoharrastajille haluttava ja tehokas tuote ympärivuotiseen sähköautoiluun.
N-tuotemerkin autourheilusta inspiraationsa saaneet peruspilarit ovat kaarreajokyky, kilparatakyky ja arkeenkin istuva urheiluauto. Samat periaatteet ovat jo pitkään soveltuneet N:n sähköistymisstrategiaan. Vuonna 2015 esiteltiin seuraavan sukupolven ajoharrastajille suunnattu N 2025 Vision Gran Turismo -auto. N:n sähköistymisstrategia starttasi RM20e-prototyypillä ja Veloster N ETCR -kilpa-autolla. Vuonna 2022 esiteltiin RN22e-konseptiauto, niin kutsuttu liikkuva laboratorio, joka alusti sähköisen N-kokemuksen syntymistä sarjatuotantoautoksi − täysin uudeksi IONIQ 5 N -malliksi.
IONIQ 5 N:ää varten N-insinöörit hyödynsivät tietotaitoaan Hyundai i20 N WRC Rally 1 -auton suorituskyvystä kaikilla pinnoilla ja olosuhteissa. N:n nelivedon tarina alkoi vuonna 2015 rallin MM-kilpasarjassa. IONIQ 5 N on ensimmäinen N-merkkinen tuotantoauto, joka on varustettu nelivedolla (AWD).
IONIQ 5 N:n kaarreajovalmiutta parantaa ”N Drift Optimizer”, joka yhdistää etu- ja takavääntömomentin jakautumisen, vääntömomentin suuruuden, jousituksen jäykkyyden, ohjauksen vasteen ja e-LSD-järjestelmän (sähköinen tasauspyörästön luistonrajoitin) luodakseen erityisesti driftaamiseen optimaalisen ajotilan. Järjestelmä auttaa kaiken tasoisia kuljettajia sekä nauttimaan että onnistumaan driftaamisessa.
Erityisesti IONIQ 5 N -mallia varten suunniteltu e-LSD-järjestelmä on elektroninen ohjausyksikkö, joka seuraa pyöränantureiden antamia tietoja ja tunnistaa tarkasti, milloin tietty pyörä tarvitsee lisävääntöä ajoneuvon kokonaispidon parantamiseksi. Tämä tarkoittaa, että e-LSD parantaa käsiteltävyyttä kaarreajossa ja suurella nopeudella kilparadalla ajettaessa sekä epäsuotuisissa ajo-olosuhteissa, kuten liukkaalla jäällä tai syvässä lumessa. E-LSD tarjoaa nopeamman vasteen ja tarkkuuden, mikä on erityisen tärkeää, kun otetaan huomioon sähköautojen nopeammin reagoiva vääntömomentti verrattuna polttomoottoriajoneuvoihin.
Lisäksi Hyundai IONIQ 5 N käyttää eri ajotiloille optimoitua N-vääntömomentin jakoa, jonka avulla kuljettaja voi valita vääntömomentin tason sekä etu- että takapyörille. Säädettävyys mahdollistaa voiman välittämisen tiehen parhaalla mahdollisella tavalla. ”N Torque Distribution” ja e-LSD toimivat yhdessä jakaakseen voiman kaikille neljälle pyörälle vaihtelevassa suhteessa, ja ne on erityisesti suunniteltu reagoimaan nopeasti sähköautoille ominaiseen välittömään ja saumattomaan voimantuottoon – jopa Arjeplogin kaltaisissa äärimmäisissä matalan kitkan olosuhteissa.
Lisätietoja Hyundai IONIQ 5 N -mallista julkaistaan maailmanlaajuisen ensiesittelyn yhteydessä, joka on suunniteltu heinäkuulle 2023. Mallin hintatietoja ei ole vielä saatavilla.