Close

IONIQ hybrid muuttaa käsitykset hybridiautoista

Hyundain juuri Koreassa esitelty IONIQ hybrid tarjoaa edistyksellistä insinööritaitoa ja teknologiaa, mukavuutta ja turvallista käytettävyyttä erilaisiin elämäntapoihin ja ultramatalat päästöt.

Hyundai Motor Company, Etelä-Korean suurin autonvalmistaja, on esitellyt vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävän IONIQ-mallin ominaisuuksia. Auto tulee saataville täysin sähkötoimisena (EV), lataushybridinä (PHEV) tai hybridiversiona (HEV). Ensimmäisenä markkinoille saapuu IONIQ Hybrid -malli.

Hyundai-IONIQ-with-Logo--940x531

”IONIQ merkitsee uuden aikakauden ja tulevaisuuden autoilun alkua, haluamme esitellä tekniset innovaatiomme koko maailmalle,” kertoi Moon-Sik Kwon, Hyundain teknisen suunnittelukeskuksen varapuheenjohtaja. ”IONIQ on kehitetty hyödyntämällä koko tekninen kapasiteettimme. Hybridin tehokkuus ja taloudellisuus ovat luokkansa huipua. IONIQ näyttää toteen ajatuksen, että auto voi olla sekä muotoilultaan moderni että ominaisuuksiltaan tehokas,” hän jatkaa.

IONIQ Hybrid on varustettu 1,6-litraisella nelisylinterisellä GDI Kappa -bensiinimoottorilla sekä sähkömoottorilla, joka on yhteydessä edistykselliseen litium-ioni-polymeeri-akkuun. Uusi kuusinopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto (6DCT) tuottaa erinomaisen suorituskyvyn sekä pehmeät vaihtotapahtumat, ja tuloksena on viihtyisää ajoa ja todella hyvä polttoainetehokkuus.

IONIQ tarjoaa edistyksellistä mukavuutta ja turvallista käytettävyyttä asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin. IONIQissa on älypuhelimien käyttäjäjoukolle Apple CarPlay ja Android Auto –järjestelmät. Myös 7” TFT-kosketusnäytöllinen informaatiokeskus tuo ohjaamoon korkean teknologian ilmettä ja kertoo kuljettajalle hyödyllistä informaatiota. Sähköiset turvajärjestelmät, kuten automaattinen hätäjarrutustoiminto, kaistavahti ja –avustin sekä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä auttavat välttämään onnettomuuksia.

Ympäristöystävällisyys sekä korkea teknologia kohtaavat

IONIQin muotoilussa on kaksi avaintekijää – tehokkuus ja teknologia. Insinöörit ja muotoilijat työskentelivät yhteistyössä varmistaakseen, että muoto ja toiminnot kehittyivät samanaikaisesti. Ympäristöystävälliset ja korkean tekniikan päämäärät on yhdistetty ja yhteistyö johti tyylikkääseen muotoiluun. Ulkomuoto ja mahdollisimman luonnolliset ilman virtaukset korostavat korin aerodynaamisia linjoja ja toistavat IONIQin ympäristöystävällisiä tavoitteita samalla, kun se välittää kuvaa auton tehokkuudesta.

Kuten auton ulkomuoto, myös IONIQ:n sisätilat korostavat auton ympäristöystävällisiä ominaisuuksia. Pehmeä, elegantti ja tyylikäs teema ja sisätilojen tehokas käyttö on varmistanut myös eri säätimien käytännöllisyyden. Materiaalit ovat ympäristöystävällisiä ja ne luovat puhtaan ja raikkaan ilmeen. Ulkovärejä IONIQ:ssa on yhdeksän ja sisustuksen voi valita kolmesta värivaihtoehdota.

IONIQ_interior_1_2016_640x359

 

Voimalinjat tarjoavat tehokkuutta ja ultramatalat päästöt

IONIQ Hybrid on suunniteltu saavuttamaan luokkansa paras polttoainetehokkuus ilman kompromisseja tehokkuudessa. IONIQ Hybrid on varustettu nelisylinterisellä 1,6 GDI Kappa-bensiinimoottorilla. Voimanlähde kehittää 77 kW (105 hv / 5700 k/min) tehon, ja maksimi vääntömomentti on 147 Nm (4000 k/min). Moottori on yhdistetty kuusivaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon (6DCT) ja yhdessä 32 kW:n (43,5 hv) sähkömoottorin kanssa se tarjoaa 104 kW:n (141 hv) maksimitehon 5700 k/min ja 265 Nm vääntömomentin ykkösvaihteella ja 235 Nm vääntömomentin kakkosvaihteesta kuudenteen vaihteeseen.

IONIQ hybridissä ja lataushybridissä on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (6DCT), joka tarjoaa luokkansa parhaan vaihtotehokkuuden. Hyödyntämällä viimeisimmän sukupolven vaihteistoteknologiaa, IONIQ tuottaa sekä ainutlaatuista suorituskykyä että erinomaista polttoainetehokkuutta.

Hyundain suunnittelijat valitsivat litium-ioni-polymeeri-akkupaketin IONIQ hybridiin perinteisen nikkelimetalliakun asemesta. Tämä tuottaa erinomaisen lataus- ja purkutehokkuuden ja huomattavan maksimitehon. Suunnittelutyössä otettiin myös huomioon akkujärjestelmän sijoitus. Akut sijoitettiin takaistuimien alle, jotta matkustamon ja matkatavaratilan laajuus saatiin täysin hyödynnetttyä.

Hyundai-IONIQ-940x364

Edistyksellistä insinööritaitoa ja teknologiaa

Hyundain insinöörit halusivat luoda auton, joka on huipputuote muotoilultaan ja mukavuudeltaan. Toinen IONIQin ominaisuuksia kuvaava esimerkki on kierrätys- tai ympäristöystävällisten materiaalien innovatiivinen käyttö.  Esimerkiksi oviverhoilut on tehty kierrätetystä muovista yhdistettynä puujauheeseen ja vulkaaniseen kiveen. Yhdistelmän laatu ja tehokkuus äänieristeenä on sama kuin perinteisillä materiaaleilla, mutta painoa on saatu 20 % pienemmäksi. Autossa on myös käytetty vähemmän öljystä riippuvaisia tuotteita. Materiaaleja on jalostettu myös sokeriruosta ja niitä käytetään mm. matoissa. Kyseiset materiaalit parantavat  matkustamon ilman laatua. Kierrätys-ja ympäristöystävälliset materiaalit helpottavat auton kierrätystä sen elinkaaren päätösvaiheessa. Maalipinnoissa on käytetty ympäristöystävällisiä tuotteita. Esimerkiksi eräiden komponenttien metalliväreissä on käytetty soijapavuista saatua öljyä.

ECO-DAS (Eco-Driving Assistant System) -asetus tekee useiden ainutlaatuisten teknologioiden avulla IONIQ-mallista mahdollisimman energiatehokkaan. ECO-DAS arvioi ajettavaa tietä satelliittinavigointijärjestelmän ja vallitsevan liikennemäärän mukaan. Arvioimalla tien luonnetta järjestelmä lataa akut mahdollisimman tehokkaasti ja tuo esiin moottorin parhaat ominaisuudet. Edistyksellinen järjestelmä kannustaa tehokkaaseen, mutta rentoon ajamiseen. Se kertoo muutoksista nopeusrajoituksissa ja tien luonteessa ja säästää turhilta kiihdytyksiltä ja jarrutuksilta. Tämä älykkään ajoprosessin hyötykäyttö tehostaa polttoainetaloutta, optimoi akkukapasiteettia ja pidentää sähkön avulla ajettavaa matkaa.

Ajamisen tehokkuus on IONIQissa parempi kuin yhdessäkään luokkansa hybridissä. Ajaminen ja käsittely, samoin kuin äänet, värinät ja melutaso, on erityisesti säädetty ajomukavuutta ajatellen.  Kojelaudan eristeet minimoivat moottorin äänet. Vaimennus lattiapaneleissa sekä A- ja B-pilarien täytteet, paksummat ikkunalasit ja ääntä vaimentava kalvo tuulilasissa edistävät hiljaista ja mukavaa matkantekoa.  Jarrujärjestelmä on optimoitu irrottamaan kaikki hyöty hybridijärjestelmästä, joka vuorostaan auttaa IONIQia ylläpitämään lataustasoa (SOC). Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä toimii myös ääntä hillitsevästi.