Jari Huttunen ajaa Hyundain uutuusralliautoa Belgian MM-rallissa
Uutuusralliautolla Ypres-rallissa kilpailevat Hyundai Motorsportin junioritiimin kuljettajat Jari Huttunen ja Ruotsin Oliver Solberg. FIA:n Rally2-luokkaan rakennettu nelivetoauto perustuu i20 N -tuotantomalliin, josta Hyundai Motorsport rakentaa parhaillaan myös ensi vuoden MM-sarjaan esiteltävää Rally1-luokan hybridiralliautoa. Uutuusauto korvaa viisi vuotta sitten esitellyn Hyundai i20 R5:n, joka debytoi ensi kertaa ralliyleisön edessä samaisessa, mutta vuonna 2016 EM-arvoisena ajetussa Belgian Ypres-rallissa.
Hyundai i20 N Rally2:n testauksesta ja kehitystyöstä pääosin vastanneet Huttunen ja Solberg starttaavat viikonlopun debyyttiralliin hyvin valmistautuneina. i20 N Rally2 edustaa täysin uutta muotoilua ja tekniikkaa. Autoa vauhdittaa uusi 1,6-litrainen turbomoottori, jonka jatkeena on edelleen kehitetty nelivetoinen voimansiirto sekä R5-mallista tuttu viisivaihteinen sekventaalivaihteisto. Rakentamisessa ja suunnittelussa on hyödynnetty i20 R5:n vahvuuksia sekä sovellettu viiden vuoden ajalta saatuja kilpailukokemuksia. Tuloksena on yli 3 000 erikoiskoetestikilometrin jälkeen erittäin vahva kokonaisvaltainen paketti, jonka suorituskyky, luotettavuus ja ajettavuus on parantunut kaikilla osa-alueilla.
Laajan testausohjelman avulla autoa on hiottu sora-, asfaltti- ja lumi- sekä jääpinnoilla eri puolilla Eurooppaa. Hyundai Customer Racingin selkeä tavoite oli kehittää ralliauto, joka kykenee voittamaan minkä tahansa rallin missä tahansa. Auton kehitystyössä ovat olleet mukana myös Hyundain WRC-tiimin Ott Tänak ja Craig Breen.
Huttunen ensimmäistä kertaa Belgian kisassa
Lähtönumerolla 21 asfaltilla ajettavaan Ypresin MM-ralliin starttaava Jari Huttunen odottaa tulevaa debyyttirallia innolla. Kysymyksessä on Huttuselle myös ensimmäinen ralli Belgian maaperällä.
– Uskon, että meillä on monia syitä olla innoissamme uuden Hyundai i20 N Rally2:n debyyttirallista. Olemme testanneet autoa paljon ja testeistä on jäänyt positiivinen kokemus. Toivomme tietysti, että pärjäämme ja saamme rallista hyvän tuloksen. Kysymyksessä on meille uusi haastava ralli, joten myös minulle on tulevasta paljon opittavaa, Huttunen toteaa.
Hyundai Motorsportin Customer Racingin johtaja Andrew Johns sanoo, että intensiivisen testijakson jälkeen Hyundai i20 N Rally2:n ensimmäinen julkinen esiintyminen on tärkeä virstanpylväs koko projektille.
– Tiedämme, että meillä on suunnittelijoidemme ja insinööriemme työn ansiosta vahva ja kokonaisvaltainen ralliautopaketti, ja nyt meillä on tilaisuus esitellä työmme tulokset. Sekä Jari että Oliver ovat hyvin valmistautuneet Belgian Ypres -ralliin, sillä he ovat olleet tärkeä osa uutuusautomme kehitystyötä. Olemme valmiita ensimmäiseen ralliimme, Johns lupaa.
Odotukset korkealla
Myös Hyundain Motorsportin tallipäällikkö Andrea Adamo muistuttaa, että uuden kilpa-auton debyyttikilpailu luo aina erityisen hetken.
– Hyundai Motorsportin Customer Racing on tehnyt paljon työtä ja vaivaa kehittääkseen uutta Hyundai i20 N Rally2 -autoa, ja näemme Belgian Ypresin MM-rallissa automme ensi kertaa tositoimissa. Jarilla ja Oliverilla molemmilla on ollut tärkeä rooli automme kehittämisessä kaikilla ajoalustoilla, joten on selvää, että he saivat kunnian esitellä uuden ralliautomme sen ensimmäisessä rallissa. Tiedämme, että kilpailu on aina eri asia kuin testitilanne. Toivomme Belgiasta uutuusautollemme onnistunutta debyyttiä.