Close

Johtaminen on avointa ja rehellistä viestintää joka suuntaan

Kun Ville Suni nousi Auto-Sunin toimitusjohtajaksi vuonna 2015, hän oli vasta 26-vuotias. Näkemys hyvästä johtajuudesta oli jo silloin kirkas.

Kesätöitä taloushallinnossa jo nuorena miehenä ja automyyntiin heti kun ajokortti oli taskussa. Siinä Ville Sunin ensi askeleet perinteisen perheyhtiön arjessa. Kun kauppatieteiden maisterin tutkinto LUT-yliopistossa oli suoritettu, Suni aloitti myyntipäällikkönä Etelä-Karjalan alueella. Vuosi oli 2012. Sitä seurasi pesti Kotkaan vastaaviin tehtäviin.

”Sitten yhtiön hallitus esitti minua Auto-Suni Oy:n toimitusjohtajaksi. Otin toimen vastaan 1.1.2015. Edustan neljättä sukupolvea Suni-konsernin vuonna 1905 käynnistyneellä taipaleella.”

Suni tiesi, että 26-vuotias toimitusjohtaja joutuu henkilöstön ja muiden sidosryhmien testiin. Hän koki kuitenkin haasteen mielenkiintoisena, sillä kuva siitä, mitä hyvä johtaminen hänelle ja yritykselle tarkoittaa, oli kirkas.

Perheyhtiömme yrityskulttuuriin ja arvoihin ovat aina kuuluneet avoimuus ja rehellisyys kaikkia sidosryhmiä kohtaan.

”Perheyhtiömme yrityskulttuuriin ja arvoihin ovat aina kuuluneet avoimuus ja rehellisyys kaikkia sidosryhmiä kohtaan. Kerromme, mitä johto ajattelee, miten meillä menee ja mitä suunnittelemme tuleville vuosille.”

Ihmisläheisyys, positiivisuus ja esimerkin näyttäminen kuuluvat niin ikään Sunin työkalupakkiin. Niiden rinnalla on oltava myös vaativa. Suni haluaa kannustaa ihmisiä uusien vaikeiden asioiden kimppuun ja epämukavuusalueelle. Nykyisessä tilanteessa, missä autokauppa on kovassa myllerryksessä, nämä seikat korostuvat.

Vaativimmat asiat hoidetaan heti aamusta

Auto-Sunin päätoimipiste on Lappeenrannassa, minne myös hallinto on keskitetty. Siellä sujuu niin ikään Sunin perusarki, joka sisältää toimistotyötä kello 8–17 välillä. Ensi töikseen aamulla hän käy edellisen päivän kaupat läpi ja tutkii korjaamovarausten kehittymistä.

”Olen aamuihminen. Pyrin tekemään heti vaativimmat työt, kuten tärkeät kokoukset avainhenkilöiden kanssa, liiketoimintojen analysoinnin ja henkilöstöasioiden läpikäynnin.”

Henkilöstö, maahantuojat, rahoitus- ja vakuutusyhtiöt; siinä tahoja, joiden kanssa Suni pitää sisäisiä ja ulkoisia palavereita pitkin päivää. Korona-aikana yleiseksi käytännöksi muodostunut Teams-etäpalaveri on tullut Sunin mukaan jäädäkseen.

Kun kyseessä on tärkeä ja kompleksinen asia, on syytä tavata livenä.

”Teams tehostaa ajankäyttöä ja tekemistä, mutta se ei sovi ihan kaikkeen. Kun kyseessä on tärkeä ja kompleksinen asia, on syytä tavata livenä. Ilmeet ja eleet ovat olennainen osa tapaamista, myös Teamsissa. Sanonnankin mukaan etäpalaverissa on hyvä ostaa, ei myydä.”

Suni kertoo, että 80 prosenttia palavereista onnistuu hyvin etänä. Auto-Suni on sen kokoluokan yritys, että viestintää on valtavasti ja sen hallitseminen vaatii kurinalaisuutta. Tämän Suni on havainnut konkreettisesti itsestään.

”Tulee luettua sähköposteja ja puhelinviestejä jatkuvasti. Niin ei pitäisi tehdä, sillä työskentely muuttuu tehottomaksi. Keskittymisen suhteen on oltava tarkkana ja tässä minulla on kehittymistä.”

Nykyistä tarkempi priorisointi on sekin Sunin työlistalla. Keskittyminen yhtiön kannalta tärkeisiin asioihin sekä tuen ja vastuun antaminen muille johtaa parempaan lopputulokseen. Hänen mukaansa omasta automyyjän taustasta on hyötyä, mutta johtajan tulee keskittyä isoon kuvaan.

Ammattihallitus tekee työtä yrityksen eteen

Itsensä kehittäminen on Sunin agendalla korkealla. Vaikka koulut on jo käyty ja käytännön oppia tulee päivittäin, riittää kiinnostusta uuden oppimiseen edelleen. Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinto palvelee häntä hallitustyöskentelyssä.

Ammattihallitus on toimialallamme ja perheyrityksessä melko harvinaista. Me näemme sen vahvuutena.

”Meillä on kaksi ulkopuolista ammattilaista mukana hallituksessa. Ammattihallitus on toimialallamme ja perheyrityksessä melko harvinaista. Me näemme sen vahvuutena, ammattihallitus tekee työtä Auto-Sunin eteen.”

Tänä vuonna hallitus kokoontuu seitsemän kertaa, viidesti livenä ja kahdesti etänä. Viisihenkinen johtoryhmä kokoontuu yleensä ennen hallituksen kokousta. Jos asiaa on enemmän, johtoryhmä kokoontuu useammin, 7–10 kertaa vuodessa.

Viestintä on Sunin mielestä olennaisin osa johtamista, ja nykypäivänä siihen kuuluu yhtenä osana sosiaalinen media.

”Somessa on mahdollista erottautua, kun kaikki muut eivät ole siellä vielä aktiivisia. On hyödyllistä viestiä asioista sidosryhmille myös somessa. Itse pyrin aktiivisuuteen LinkedInissä.”

Höntsäkiekko on merkitty kalenteriin

Lappeenrannassa syntynyt, kasvanut ja siellä yhä asuva Suni elää lapsiperheen arkea. Lääkärivaimon työhön sisältyy päivystystä, joten perheen kaksivuotiaan tytön hoitaminen edellyttää aika ajoin suunnittelua. Yhteisymmärryksessä arki rullaa sujuvasti.

Viikonloppuisin Suni suuntaa juoksu- ja hiihtolenkille tai kuntosalille. Joka sunnuntai kello 17.30 on merkitty kalenteriin visusti.

”Silloin pelaamme 45 minuuttia höntsälätkää, se on minulle tärkeä palautumishetki.”

SM-tason kiekkoilijana ja salibandyn pelaajana mailapelit ovat Sunille läheisiä. Samoin äänikirjat, joita hän kuuntelee paljon palautumis- ja itsensä kehittämismielessä.

Ihmisenä Suni kertoo olevansa todella tarkka. Hän on myös nopea tekemään päätöksiä, kun niille on hyvät perusteet.

”Tunnen olevani omassa työssäni ja viihdyn ihmisten parissa. Olen organisoija, joukkueissa olin usein kapteeni, ja tsemppaaminen on minulle tärkeää. Työni on vaativaa ja edellyttää uhrauksia. Itsestään ja jaksamisesta on pidettävä tarkasti huolta.”

 

Auto-Suni Oy

Perustettu
   2000
Toimipaikat   Lappeenranta, Imatra, Kotka, Kouvola ja Vantaa (ostotoimisto)
Edustukset   Hyundai ja neljä muuta merkkiä
Auto-Sunin palvelut edustuksien osalta   automyynti, huolto-, varaosa- ja kolarikorjaustoiminta
Henkilöstö   121
Liikevaihto   93 milj. euroa (2021)
Myyntivolyymi   Noin 4 000 autoa / vuosi
Noin 30 000 huolto- ja korjaustapahtumaa / vuosi
Tavoite   Auto-Suni on halutuin kumppani asiakkaille, työntekijöille ja yhteistyöyrityksille.