Close

Kirkkain lasein kevääseen – tuulilasin kuntokartoitus

Kevään auringonpaiste paljastaa tuulilasin liat ja naarmut. Viimeistään nyt on hyvä hetki puhdistaa ruutu talven töhryistä ja tarvittaessa paikkauttaa rikkoutuneet kohdat. Jos lasi menee vaihtoon, on parasta kääntyä merkkihuollon puoleen

Tuulilasinpyyhkijät

On taas se aika vuodesta, jolloin Suomessakin voidaan alkaa nauttia auringon keväisestä voimasta. Lisääntyvä valo paljastaa myös tuulilasin kunnon armottomasti. Jos lasi on likainen tai rikkoutunut, on syytä ryhtyä toimeen ja hoitaa asia kuntoon. Ehjä ja puhdas tuulilasi tekee matkanteosta sekä turvallisempaa että miellyttävämpää.

Tuulilasin keväthuolto on hyvä aloittaa tarkastamalla lasin yleiskunto. Jos lasissa on esimerkiksi vain yksittäinen kiveniskemä tai aivan alareunassa oleva halkeama, lasia ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Toisaalta lasin vaihtotarpeen voi aiheuttaa yksittäisen vaurion lisäksi ajoviimassa lentävän hiekan ja pikkukivien aiheuttama ruudun vähittäinen himmeneminen. Puhtaus on kuitenkin oleellista, joten pesupuuhiin kannattaa joka tapauksessa ryhtyä.

Pesu myös sisäpuolelta

Pese lasi sekä ulko- että sisäpuolelta. Sisäpintaan kertyy yllättävän nopeasti epäpuhtauksia, ja talvikautena likaantumista nopeuttaa lämmityslaitteen ahkera käyttö, jonka myötä lasin sisäpintaan lentää pienhiukkasia. Jos autossa tupakoidaan, harmaa kalvo muodostuu lasiin todella nopeasti.

Lian irrottamiseen tuulilasin ulkopinnalta voi käyttää esimerkiksi tuulilasinpesunestettä tai spraypullossa myytävää pesuainetta. Pinttynyt lika voi varsinkin pyyhkijänsulkien liikeradan ulkopuolisella

alueella vaatia liuotinta irrotakseen lasista. Huuhtele lasi tarvittaessa ja kuivaa se huolellisesti esimerkiksi nukkaamattomalla mikrokuituliinalla, jotta näkökenttään ei jää raitoja eikä muuta näkemistä haittaavaa.

Myös sisäpinnalla voit käyttää puhdistamiseen lasinpesuainetta ja mikrokuituliinaa. Pesuainetta kannattaa käyttää mieluummin varovasti kuin yltäkylläisesti, jotta sitä ei roisku eikä valu muualle kuin kohteeseen eli lasille.

Tuulilasin kevätkunnostuksessa on järkevää hoitaa myös tuulilasinpyyhinten sulat kuntoon. Jos sulat pyyhkivät lasia kunnolla ja tasaisesti, niiden huolellinen pesu saattaa riittää. Repaleiset tai muuten kovin kärsineen näköiset sulat on syytä vaihtaa uusiin viivyttelemättä, sillä pyyhkimen runko voi lasiin osuessaan kuluttaa sen pintaan viiruja, jotka saattavat pahimmillaan aiheuttaa lasin vaihtotarpeen. Säästäminen ei siis tässä kannata.

Rikkinäinen tuulilasi

Korjauta kolhut

Rikkinäinen lasi ei ole hyvä lasi puhtaanakaan, joten kiveniskemät, naarmut ja halkeamat on saatava pois päiväjärjestyksestä. Kiveniskemät saa monesti paikkauttamalla lähes näkymättömiksi, joten lasia ei todennäköisesti tarvitse iskemän takia vaihtaa.

Tässä yhteydessä pieni vinkki: autossa on hyvä pitää mukana nimenomaan iskemien suojaksi tarkoitettua tuulilasiteippiä, ja teippi on myös syytä laittaa iskemän päälle heti kun sellainen lasiin räsähtää. Teippiä saa ainakin lasikorjauksia tekevistä liikkeistä, tosin tavallinenkin (läpinäkyvä) teippi on parempi kuin ei mitään.

Teipatullakaan lasilla ei kannata ajella pidempään kuin on välttämätöntä. Hoitamattomana kiveniskemä voi laajeta halkeamaksi, ja jo syntynyt halkeama saattaa pidetä tai haarautua. Ammattilaisen tekemä vauriokohdan poraus ja täyttö voi pysäyttää halkeaman etenemisen.

Joskus vauriot ovat sitä luokkaa, että korjaaminenkaan ei auta. Tällainen on tilanne esimerkiksi, jos lasissa on halkeama suoraan kuljettajan näkökentässä. Poliisi voi puuttua ratsiassa tällaiseen vaurioon, ja viimeistään se kiinnittää katsastajan huomion.

Tuulilasinvaihto

Merkkikorjaamo on varmin valinta

Lasin vaihtotyöhön ryhdyttäessä suunta on varminta ottaa kohti merkkikorjaamoa. Nykyautoissa liimaamalla kiinnitetty tuulilasi on osa itsekantavaa korirakennetta, ja myös etumatkustajan turvatyynyn toiminta suunnitellusti voi edellyttää tuulilasin olevan kunnossa ja oikein kiinnitetty.

Monien autojen tuulilaseihin on lisäksi integroitu auton varusteiden käyttämää tekniikkaa, kuten sadetunnistin, kamera tai lämmitinvastus. Eikä nyt puhuta kalliista luksusautoista – koko nykyisessä Hyundai-mallistossa on vakiovarusteena kameraperusteinen hätäjarrutusjärjestelmä autojen ja
jalankulkijoiden tunnistuksella.

Auton virheetön toiminta edellyttää, että uusi tuulilasi kiinnitetään juuri oikein ja siihen kuuluvat varusteet säädetään ja kalibroidaan. Merkkihuollolla on tähän työhön vaadittavat laitteet ja koulutetut mekaanikot.

Tuulilasivaurioiden seurauksia voi tietysti myös ennakoida ottamalla autoonsa tuulilasivakuutuksen. Ainakin osassa vakuutuksia omavastuu peritään vain lasin vaihdosta, ei korjauttamisesta. Tässä siis yksi syy lisää hoidattaa lasiin tulevat pikkuvauriot saman tien.