Close

Koeajolla: Hyundai Kona electric

Minulla oli Hyundai Kona Electric käytössä neljän päivän ajan. Olen aiemmin testannut useita eri sähköautoja mutta koeajot ovat aina jääneet vain puolen tunnin koeajoihin. Mahdollisuus testata autoa oikean elämän käytössä pidettynä viikonloppuna oli todella hieno mahdollisuus.

Jo heti autoliikkeen pihalta ajaessani Kona tuntui jämäkältä ja todella hyvältä ajettavalta. Moottoritien kiihdytyskaistalla pääsin myös testaamaan sport moden kiihdytystä ja kyllä vain Konankin kokoinen auto lähti niin että selkä ja takaraivo painautuivat penkkiin. Sähköautoissa yksi miellyttävimmistä kokemuksista on auton hiljaisuus ja varsinkin kaupunkinopeuksilla Konaa on ilo ajaa, vaikka ikkunat auki ja radio pois päältä.

Ensimmäinen lataukseni tapahtui espoolaisessa Prismassa. Lataus oli ilmaista ja latauksen aloittaminen oli yhtä helppoa kuin kännykän lataaminen. Piuhat kiinni molemmista päistä ja lataus alkoi. Asia ei olisi voinut olla helpompaa. Ostosreissun aikana autoa sai ladattua melko hyvän määrän ja täysin ilmaiseksi!

Seuraavana päivänä testasin ensimmäistä kertaa pikalatausta. Vaikka tuntui että olin ajanut jo todella paljon en saanut mittaristoa näyttämään alle 300 kilometrin toimintamatkaa, joten lataus ei olisi tässä vaiheessa ollut välttämätöntä. Hämmennyin jälleen, kuinka helppoa lataus oli myös maksullisella Fortumin pisteellä. Latauspisteessä oli selkeät ohjeet, miten lataus aloitetaan ja se olikin todella helppoa. Maksukin onnistui helposti vain saamallani rfid-tagillä. Asia hoitui kätevämmin kuin bensapumpulla. Latasin pisteellä vain hetken sillä en tosiaan tarvinnut latausta vielä tässä vaiheessa.

Kona latautumassa Fortumin pikalaturissa

Seuraavana päivänä olikin sitten koeajoviikonlopun huippukohta. Elikkä sähköautojen kokoontumisajot. Kokoontuminen oli Paimiossa, jossa vierailimme sähkömuseossa. Heti jo parkkipaikalle kurvatessani ja ennekuin olin autoa kunnolla ehtinyt sammuttaa tultiin ikkunaani koputtamaan.

Avasin oven ja minulta kysyttiin, että mistäpäin olen, kun ei ole muita Konia näkynyt. Asiasta kysellyt mies oli toinen Konan omistaja ja meidän automme olivatkin koko tapahtuman ainoat Konat. Mies, johon tutustuin, oli todella ystävällinen ja on ollut todella tyytyväinen omaan Konaansa. Häneltä sain päivän aikana paljon vinkkejä ja niksejä Konasta ja Konalla ajamisesta.

Kuva sähköautotapahtumasta

Sähkömuseon jälkeen ajoimme sähköautoletkassa Paimion läpi Nauvoon. Monet ihmiset pysähtyivät katsomaan ja kuvaamaan kun monta kymmentä täysin hiljaista sähköautoa ajoi pienien Paimion läpi. Jossain vaiheessa myös muutamat mopopojat liittyivät letkaamme lyhyeksi matkaa.

Sähkömuseon jälkeen ajoimme sähköautoletkassa Paimion läpi Nauvoon. Monet ihmiset pysähtyivät katsomaan ja kuvaamaan kun monta kymmentä täysin hiljaista sähköautoa ajoi pienien Paimion läpi.

Sähköautoja lauttaan riitti ihan jonoksi asti!

Nauvoon meidät kuljetti Suomen ensimmäinen Sähkölautta. Matka oli vain noin kymmenen minuuttia mutta se oli todella hieno ja oli mukavaa lautallakin jutella ja ihastella kaikenlaisia erilaisia sähköautoja.

Teslojen lisäksi tapahtumassa oli Nissaneita, Jaguar I-pace, Audi E-tron ja tietenkin Hyundaita

Suomen ensimmäinen sähkölautta kuljetti koeajajat Nauvoon. Noin kymmenen minuutin matkalla oli mukavaa jutella ja ihastella kaikenlaisia erilaisia sähköautoja.

Takaisin tulomatkalla latasin Lohjassa Fortumin Hyperchargerista. Hypercharger pystyy lataamaan autoja maksimissaan 150 kW teholla, mutta suurin mitä Konalla sain siitä otettua oli 71,5 kW.

Tämä on kuitenkin todella nopeaa latausta ja pienen välipalan sekä vessatauon jälkeen autossa olit taas tarpeeksi toimintamatkaa reissun jatkamista varten. Hypercharger on nopeudeltaan kuitenkin yli 50 % parempi kuin muut pikalaturit, joita Fortumilla on koska niistä ulos tehoa autoon sai vain noin 45 kW.

Lataustehot olivat hyvät, vaikka akku olikin jo melko täynnä

Kona koeajo oli aivan mahtava kokemus. Auto oli paljon parempi kuin osasin odottaakaan ja pidemmänkin matkan teko oli mukavampaa kuin millään muulla autolla. Auton jättäminen liikkeen pihaan oli todella haikeaa ja vaikeaan ja neljän päivän ajokokemuksen jälkeen oma bensa-auto tuntui hirveän kankealta tökkivältä ja tehottomalta.

Tämä kokemus kyllä vielä vain vahvisti, että sähköautot ovat ne tulevaisuuden kulkuneuvot ja että jo nyt niilläkin pitkän matkan teko on mukavampaa ja helpompaa kuin polttomoottoreilla.

Konalla on oma tunnistettava tyyli ja koeajoautossa myös näyttävä väri. Näistä sainkin kehuja latureilla ohikulkijoilta.

Kuvat ja teksti: Sakari Harjunpää