Close

Koeajossa Hyundai IONIQ 6 – maailman parhaana palkittu sähköauto

Hyundai IONIQ 6 vie sähköisen ajokokemuksen uudelle tasolle. Pitkä toimintamatka, huippunopea 800 voltin latausjärjestelmä sekä virran ulosotto edustavat markkinoiden edistyksellisintä teknologiaa.

Keväisen aamuauringon ensimmäiset säteet valaisevat matalalta Helsingin Kaivopuiston lehdettömien lehmusten takaa. Rantabulevardille pysäköity IONIQ 6 kääntää ohikulkijoiden katseita tiiviiseen tahtiin, ja muutama pysähtyy jopa keskeyttämään valokuvaukset kysy­äk­seen, mikä automalli mahtaa olla kyseessä. 

Auton siluettia ovat määritelleet pitkälti aerodynamiikan lainalaisuudet – IONIQ 6 on markkinoiden energia­tehokkaimpia automalleja.

Monelle autoilijalle sedan on edelleen se ainoa ja oikea korimalli, eikä täyssähköautoissa vaihtoehtoja sulavalinjaisista neliovisista ole juuri ollut. IONIQ 6:n muotoilusta on käytetty streamliner-termiä, jolla viitataan 1920-luvun aero­dynaamisiin juniin ja lentokoneisiin. 

Auton siluettia ovatkin määritelleet pitkälti aerodynamiikan lainalaisuudet, ja IONIQ 6 on yksi markkinoiden energiatehokkaimmista automalleista. Sen ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvo on vain 0,21, ja ilmaa halkova ulkomuoto on mahdollistanut autolle jopa 614 kilometrin yhdistetyn WLTP-toimintamatkan.


Pitkä 2,95 metrin akseliväli takaa loistavat jalkatilat myös takana matkustaville.

Voimakkaasti perää kohti kaartuva kattolinja ei tarkoita IONIQ 6:n kohdalla heikkoa käytettävyyttä. Hyundain täyssähköautoille varta vasten suunnitellun E-GMP-alustarakenteen päälle on venytetty huima 2,95 metrin akseliväli, ja tavaratilaa on sitäkin takana 401 litraa. 

IONIQ 6 on saanut ensimmäisiltä asiakkailta ja autoalan lehdistöltä suorastaan ylistävän vastaanoton. Auto voitti huhtikuussa maailman arvostetuimman Vuoden Auto Maailmassa (World Car of the Year) 2023 -palkinnon. Samassa kilpailussa IONIQ 6 voitti myös Vuoden Sähköauto Maailmassa -palkinnon sekä Vuoden Muotoilu -palkinnon.

IONIQ 6 on kerännyt kehuja etenkin pitkästä toimintamatkasta, näyttävästä muotoilusta, sisätiloistaan sekä edistyksellisistä teknisistä ratkaisuista, kuten supernopeasta 800 voltin latauksesta ja digitaalisista sivupeileistä. 

Ekoprosessoidulla nahalla verhoilluissa istuimissa on reilut säätövarat ja hyvä ergonomia.
Mittaristopaneeli koostuu kahdesta 12,3 tuuman näytöstä.

Vaikka IONIQ 6 pohjautuu samalle E-GMP-alustarakenteelle kuin IONIQ 5, autoissa on myös paljon eroavaisuuksia. Valmistaja itse onkin korostanut sähkö­automallistonsa eri mallien olevan kuin shakkipelin nappuloita; kukin on omanlaisensa ja omannäköisensä, mutta ne tunnistaa kuitenkin samaan peliin kuuluviksi. 

Tunnelmavalaistus mukautuu nopeuteen

Hiljaisessa sähköautossa nopeuden aistiminen korvakuulolla on polttomoottoriautoa haastavampaa. IONIQ 6:n matkustamon tunnelmavalaistuksen saa kuitenkin halutessaan reagoimaan ajonopeuteen. Speed Sync Lighting -toiminto kirkastaa portaattomasti
tunnelmavalaistusta 30–100 km/h nopeuden välillä. 

Kaksivärinen tunnelmavalaistus luo muutenkin matkustamoon arvokkuutta ja tekee vuorokauden hämäriin tunteihin ajoittuvasta ajelusta erityisen nautinnollista. Värejä on valittavissa 64, joista on yhdisteltävissä yli neljätuhatta erilaista vaihtoehtoa, ellei tyydy johonkin kuudesta valmiiksi mietitystä väriteemasta. 

Jos äänimaailman kokee auton tärkeäksi ominaisuudeksi, IONIQ 6:n valikoista voi valita voimapolkimen liikkeisiin reagoivan kiihdytysäänen (E-ASD).


Lisävarusteinen avattava katto­ikkuna tuo valoa matkustamoon. 

Päiväaikaan valoa tulvii sisätiloihin lisävarusteisesta avattavasta kattoikkunasta. Se haukkaa jonkin verran pään­tilaa auton sisältä, joten erityisen pitkä­selkäisen ostajan kannattaa koeistua kattoikkunallinen malli ennen tilauksen tekemistä.

Jos IONIQ 6:n ajoergonomiaa vertailee monelle tutumpaan IONIQ 5:een, kutosessa tunnelma kuljettajan paikalla on huomattavasti tyköistuvampi. Kohti kojelautaa kohoava keskikonsoli tuo mieleen lentokoneen ohjaamon. Ilmailuteema saa jatkoa digitaalisten sivupeilien kehyksistä, jotka muistuttavat lento­koneen siiven winglet-ilmanohjaimia. 

Suorituskyky vastaa ulkomuotoa

Erityisesti nelivetoisessa IONIQ 6:ssa voimantunne on läsnä kuljettajan niin halutessa. Täyskiihdytys pysähdyksistä painaa kehon tukevasti kiinni selkä­nojaan, ja ohituskiihtyvyys jaksaa ilahduttaa kerta toisensa jälkeen. 


IONIQ 6 saavutti täydet viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä. Samalla auto palkittiin parhaana suurena perheautona (Euro NCAP ”Best in Class” 2022).

Nelivetoisen IONIQ 6:n voi halutessaan kytkeä taka­vetoiseksi. Valittavissa on myös jatkuva neliveto sekä automaattiasetus.

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) avustaa myös kaistanvaihdoissa.

Ajettavuuteen tekee suuren vaikutuksen myös nelivetomallin takavetopainotteisuus. Takamoottori tuottaa yksistään 350 Nm:n väännön, ja kun yhtälöön lisätään etusähkömoottorin voima, kuljettajan käskytettävänä on 325 hevosvoimaa ja 605 newtonmetriä vääntöä. 

Ainutlaatuinen ominaisuus on mahdollisuus kytkeä tietoviihdejärjestelmän kautta IONIQ 6 täysin takavetoiseksi silloin, kun autolta halutaan maksimaalinen taloudellisuus ja toimintamatka. 

Auton personointivaihtoehtoja ja erilaisia asetuksia on muutoinkin niin valtava määrä, ettei kaikkia valikoita ehdi käydä läpi viikossa tai kahdessa. IONIQ 6 on Hyundain ensimmäinen automalli, joka on mahdollista päivittää uusilla ominaisuuksilla myös etänä. Aiemmin OTA-päivitykset (Over-the-Air) ovat koskeneet vain karttapäivityksiä, mutta jatkossa IONIQ 6:een on saatavilla myös muiden toiminnallisuuksien päivityksiä ja uusia sovelluksia verkon kautta asennettavaksi.

Virtaa sisään ja ulos

Hyvin harva autovalmistaja on tuonut virran ulosottoa vielä tuotantoautoihin, vaikka suunnitelmista on puhuttu jo vuosien ajan. Hyundailla V2L-ominaisuus (Vehicle-to-Load) on vakiovaruste IONIQ 6- ja IONIQ 5 -malleissa. Verrattain suuri 3,6 kW:n enimmäisteho mahdollistaa monenlaisten sähkölaitteiden käyttämisen sekä auton sisä­tilapistokkeesta että auton ulkopuolella latausporttiin liitettävän adapterin kautta. 


V2L toimii auton ulkopuolella lataus­porttiin liitettävällä adapterilla…

… ja sisäpuolella taka­matkustajien jalkatilan pistokkeesta.

V2L on erityisen näppärä esimerkiksi mökkiolosuhteissa, kun virtaa tarvitaan jääkaapin tai sähkögrillin tapaisille laitteille.  Myös esimerkiksi auton imurointi tai jopa toisen sähköauton lataus onnistuu V2L:llä. Auton asetuksista voi määritellä rajan, jonka alle autosta ei voi ottaa virtaa ulos. Näin akkua ei voi vahingossa käyttää tyhjäksi. Mikäli rajaa ei ole määritelty, auto lopettaa V2L:n käytön automaattisesti 20 %:n kohdalla.

IONIQ 6:n lataaminen onnistuu kotona enimmillään 10,5 kW:n teholla kiinteästi asennettavalla latauslaitteella (3 x 16 A). Kolmesta vaiheesta otettuna 10,5 kW:n latausteho on monelle omakotiasujalle mahdollinen ja kustannustehokas vaihtoehto. Mikäli oman kodin sähköt eivät salli täyden tehon ottamista, latauslaitteen asettaminen esimerkiksi puolelle teholle riittää hyvin sekin. Esimerkiksi 5 kW:n lataus­teholla yön yli kymmenessä tunnissa saa auton akkuun 50 kWh:n edestä energiaa. 

Nopeaa matkantekoa

Lataamisen osalta yksi IONIQ 6:n hienoimmista ominaisuuksista on mahdollisuus käyttää nopeasti yleistyviä 800 voltin suurteholatausasemia. Auto tukee toki myös 400 voltin pikalatureita, mutta pitkää matkaa usein ajavalle huippu­nopea 800 voltin lataus on hunajaa. Kun laturin tehonäyttö osoittaa kahta­sataa kilowattia, kilometrejä virtaa autoon hämmästyttävällä tahdilla. Optimaalisissa olosuhteissa 10–80 prosentin latauksen saavuttaminen vie nopeimmillaan vain 18 minuuttia. 

Lehdistökoeajoissakin IONIQ 5:n ja IONIQ 6:n on todettu olevan yksi markkinoiden nopeimmin latautuvia sähkö­autoja, myös talviolosuhteissa. Suomen maahantuontiohjelman IONIQ 6 -autoissa akun esilämmitys talvella pikalaturille navigoitaessa on vakiovaruste.

Huippuluokan näkyvyys

Yksi eniten kysymyksiä IONIQ 6:ssa herättävä aihe on kamerapeilien toimivuus ja käytännöllisyys. Perinteisten peilien kanssa pään pienillä liikkeillä heijastuvaa näkymää pystyy laajentamaan, mutta kamerapeilien kanssa kuva ei muutu pään liikkeiden kanssa. Tämä vaatii totuttelua, mutta kamerapeileihin oppii luottamaan yllättävänkin nopeasti.

Itse asiassa kamerakuva on perinteistä peiliä laajempi, ja peruutusvaihteen kytkemisen yhteydessä kamerakuva laajenee entisestään. Yhdistettynä 360 asteen kamerajärjestelmän tarjoamaan näkymään kookkaalla IONIQ 6:lla on totuttelun jälkeen ehkäpä helpompaa pysäköidä kuin millään muulla vastaavankokoisella autolla. 


Kamerapeilien kuvakulma on 11 astetta perinteisiä peilejä laajempi. Halutessaan asiakas voi tilata perinteiset peilit ilman lisäveloitusta.

Uudelleenmuotoiltu avain pitää sisällään monia toimintoja, myös auton etä­ohjauksen.

Pysäköinnin voi tarvittaessa antaa myös auton itsensä hoidettavaksi, sillä Ultimate-varusteluun vakiona kuuluva 2-tason etäpysäköintiavustin (RSPA II) osaa parkkeerata auton niin taskuun, vinoparkkiin kuin suoriinkin väleihin. Oikein ahtaissa paikoissa kuljettaja voi poistua ennen pysäköintiä, ja ohjata auton ruutuun avaimen painikkeista. 

Kevään kuraisilla maanteillä sivupei­lien kamerat pysyivät koeajossa täysin puhtaina. Kamerakoteloissa on myös lämmitys, joten talvella ne pysyvät kirkkaina myös kovemmilla pakkasilla. 

Teksti ja kuvat: Teemu Granström