KONA lunasti paikkansa – Vuoden Auto Suomessa 2024
Vuoden Auto Suomessa 2024 -kilpailun voittaja Hyundai Kona on ollut kuluvan vuoden myyntimenestys yhdessä Hyundai IONIQ 5:n kanssa. Lokakuun alkuun mennessä täysin uutta Konaa on ensirekisteröity Suomessa komeat 450 kappaletta, joista noin 70 prosenttia on ollut täyssähköistä mallia, loput täyshybridiä.
Juhlavuoden kunniaksi suomalaisasiakkaille on luotu sekä Kona Electricistä että Kona Hybridistä huippuvarustellut Premium Award Edition -juhlamallit, jotka pitävät kattavan Premium-varustelun lisäksi sisällään veloituksettoman erikoisvärin, alumiininväriset peilinkuoret ja kynnyslistat sekä ovien ulkopuolen led-ovivalot Hyundai-logolla.
Vuoden Auto Suomessa 2024 Hyundai KONA on ollut kuluvan vuoden myyntimenestys.
Edelliseen mallisukupolveen nähden valtavasti kasvanut Kona kolkuttelee sisätiloillaan jo kokoluokkaa suurempien automallien mittoja, joten viimeistään nyt automalli on osoittanut aidot perheauton kyvykkyytensä.
Esimerkiksi tavaratila on kasvanut noin kolmanneksella 466-litraiseksi, ja käytettävyyttä parantaa verrattain harvinaisesti 40:20:40-suhteessa taittuvat takapenkkien selkänojat. Istuinasettelu mahdollistaa pitkien tavaroiden kuljettamisen yhdessä neljän aikuisen kera.
Auto päivittyy etänä
Kona on Hyundain ensimmäinen automalli, jossa esiteltiin uusi helppokäyttöinen ja nopeatoiminen ccNC-tietoviihdejärjestelmä. Se mahdollistaa myös auton ohjelmistojen täyden etäpäivitettävyyden jopa ilman huoltokäyntejä, ja kuluvan vuoden aikana Konalla ajavat ovat saaneetkin huomata autonsa saaneen uusia ominaisuuksia.
Hyundaille ominaista on asiakkailta saadun palautteen kuuntelu tarkalla korvalla, ja autojen muuttuessa yhä enemmän ohjelmistoilla päivitettäviksi näitä asiakkaiden parannustoiveita
myös pystytään tuomaan autoihin entistä helpommin.
Esimerkiksi EU-lainsäädännön vaatiman älykkään nopeusrajoitusavustimen (ISLA) toimintaa päivitettiin syksyllä OTA-päivityksenä niin, että kuljettaja voi vaimentaa järjestelmän äänivaroitukset pitämällä ohjauspyörän äänenvoimakkuussäädintä hetken ajan pohjassa. Enää ominaisuutta ei tarvitse etsiä kosketusnäytön kautta.
Erinomainen ergonomia
Suomessa myytävät Hyundain henkilöautot on suunniteltu länsimaiseen makuun ja käyttötarpeisiin soveltuviksi. Kona ei tee tässä poikkeusta, ja auto soveltuukin loistavasti niin pitkille kuin lyhyemmille kuljettajille sekä matkustajille.
Sisätilasuunnittelu on toteutettu poikkeuksellisen älykkäästi hyödyntämällä kaikki mahdollinen tila matkustajille sekä matkatavaroille. Avonainen keskikonsoli on kerännyt kiitosta niin lapsi- kuin sinkkutalouksilta. Kyynärnojan alle sujahtaa helposti piiloon esimerkiksi talouspaperirulla sekä tuttipullo, napinpainalluksella esiintaittuvien mukitelineiden ollessa suljettuina keskikonsolissa on mainiosti tilaa esimerkiksi käsilaukulle.
Myös istuinten uudelleensuunnittelulla selkänojia on saatu ohennettua mukavuudesta tinkimättä. Yhdessä kuusi senttimetriä kasvaneen akselivälin kanssa takamatkustajien jalkatila on kasvanut
huimasti 7,7 sentillä. Takapenkkien selkänojien kallistusta pystyy lisäksi säätämään joko pystympään tai löhöävämpään asentoon.
Teksti ja kuvat Teemu Granström