Kun punainen paholainen pelimannin hurmasi
”Astuin ovista sisään, vilkaisin vasempaan – ja siinä se oli”, Lenni-Kalle Taipale huokaa.
”Se” oli ärhäkkä punainen paholainen, täyssähköauto IONIQ 6. Taipale oli myyty.
”Autohan oli kuin minä itse: lihaksikas ja pippurinen”, hän nauraa nyt, muutama kuukausi kohtalokkaan ensitapaamisen jälkeen.
Loppu on tietysti historiaa: Taipale sopi yksityisleasingin ja ajeli onnellisena auringonlaskuun. Muutamassa viikossa kilometrejä kertyi noin 3 000 – ja lempi roihuaa edelleen kovalla liekillä.
”Auto on todella hyvä – ja olen edelleen aivan fiiliksissä siitä”, kertoo Taipale. Hän ei kuvaile itseään automieheksi, mutta IONIQ 6:n kanssa on tullut vietettyä laatuaikaa opiskelemalla auton toimintoja, luomalla ajoprofiileja ja optimoimalla kyytejä eri konstein.
”Tämän auton kanssa nyhrääminen on ollut kivaa”, hän tunnustaa. Näin yksi ja sama auto naamioituu asetusta vaihtamalla koko perheen kauppakassiksi – kunnes ryöstäytyy taas iskän omaksi menopeliksi.
Kohtalotovereita Taipaleella toki riittää: Hyundai IONIQ 6 hurmasi myös autoalan lehdistön voittamalla arvostetun World Car of the Year 2023 -palkinnon. Samalla automalli voitti myös kilpailun sähköauto- ja muotoilukategoriat.
Leasing-napakymppi
Taipaleen mukaan yksityisleasing on juuri sitä, mitä hän on aina halunnutkin leasing-sopparilta: vaivatonta ajoa ja toimivat huollot edulliseen hintaan.
”Tämän leasingin peukutti viimein kirjanpitäjäkin – se on edullisempi kuin mikään aikaisemmista soppareista, joka minulla on ollut.”
Hyundain yksityisleasing on edullisempi kuin mikään aikaisemmista soppareista, joka minulla on ollut.
Mutta mennään vielä hetkeksi itse autoon – ja on selvää, että Taipale ei muusta halua puhuakaan. IONIQ 6 yhdistää muusikon silmää hivelevän virtaviivaisen muotoilun huippuluokan suorituskykyyn ja uskomattomaan määrään älyteknologiaa, jotka mahdollistavat jopa 614 kilometrin toimintamatkan.
”Olen itse ajanut aika lähelle 500 kilometriä yhdellä latauksella”, toteaa Taipale, jonka ajot ovat etupäässä perheellisen miehen kaupunkiajoja.
Eikä haittaa ole toki siitäkään, että IONIQ 6 on yksi markkinoiden nopeimmin latautuvista sähköautoista. Sähäkkä 800 voltin akkujärjestelmä mahdollistaa lataamisen niin tehokkaimmilla 800 voltin suurteholatausasemilla kuin 400 voltin pikalatausasemillakin. Sujuvan kotilatauksen taas takaa kolmivaiheinen 11 kW:n tehoinen AC-laturi.
Näkemiin, hybridi
IONIQ 6 on samalla musikantin ensimmäinen täyssähköauto. ”Minulla oli ladattava hybridi aikaisemmin, ja tuntui, että se oli koko ajan piuhassa kiinni. Siitä luovuin keväällä”, hän kertoo. ”Ei hybridiä oikein voi edes verrata täyssähköön, niin erilaiset ne ovat.”
Ja kun keikalle lähdetään, sähköpiano koteloineen mahtuu takapenkille. ”Näin ei ole käynyt koskaan aikaisemmin”, ihmettelee Taipale. ”Auto on käsittämätön tilaihme.”
Sähköauto on tietysti teiden ”vihreä ritari” – ja lisäksi IONIQ 6:n tuotannossa on käytetty rutkasti kestävän kehityksen materiaaleja, kuten ekologisesti käsiteltyä nahkaa ja merestä kerättyjä kierrätysmateriaaleja.
”Tämä autovalintani ei varsinaisesti ollut mitenkään erityisen ideologinen, mutta nyt voi ainakin olla hyvällä mielellä myös ympäristöteeman osalta. Tämä on win-win sekä minun että luonnon osalta.
Ei kiitos haalarihommille
Hyvillään Taipale on tietenkin myös siitä, että huollot ja renkaanvaihdot hoituvat leasing-sopimuksen puitteissa nopeasti ja kätevästi.
”Kyllä leasingin parhaisiin puoliin kuuluu juuri tämä huolettomuus: voin itse keskittyä vain ajamiseen, ja osaava huoltotiimi pitää huolen kaikesta muusta”, Taipale toteaa ja lisää, että ajatus sähköauton konepellin alla tuunailusta ei erityisesti houkuttele.
Hiukan yllättäen – kaiken tähänastisen hehkutuksen jälkeen – Taipale uskoutuu, että hän ei oikeastaan niin viihdy ratin takana. Tyypillisesti vuodessa ajoja tulee noin 30 000 kilometriä, mutta ei pianomies erityisesti janoa päästä tien päälle. Sitten rakkaus pehmentää pelimannin silmät jälleen.
”Nyt IONIQin kanssa voi tietenkin sanoa, että se asia on muuttumassa. Kyllä sillä autolla on aika makeeta mennä.”
Teksti Sami Anteroinen | Kuvat Eino Ansio
Tutustu tarkemmin Hyundai IONIQ 6 -sähköautoon.