
Luksus-uutuus Auto 25 & Mobility -tapahtumassa: Täysin uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Hyundai IONIQ 9 ensiesiteltiin maailmanlaajuisesti marraskuussa 2024, ja sitä on siitä lähtien pidetty yhtenä vuoden 2025 mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista. Superuutuus saapuu näytille 13.-16.3.2025 Helsingin Messukeskukseen Auto 25 & Mobility -tapahtumaan.
Hyundai aloittaa samalla myös täysin uuden IONIQ 9:n myynnin 428 hv AWD Performance Launch Edition -lanseerausmallilla.
IONIQ 9 – ensiluokkaista laatua ja tyyliä
Hyundai IONIQ 9 on tyylikäs ja laadukas. Kauniisti toteutettu matkustamo on tilava ja ilmava. Sähköauton ominaisuudet ovat myös ensiluokkaisia: toimintamatka on jopa 620 km, nelivetoisessa lanseerausmallissa 600 km.*
IONIQ 9 on valittavissa 6- tai 7-paikkaisena. Etuistuimet ovat aina laadukkaat Premium Relaxation -istuimet, kuljettajan istuin on varustettu muistitoiminnolla. 6-paikkaisessa versiossa on toisella istuinrivillä vakiovarusteena kääntyvät istuimet. Ilman lisähintaa toiselle riville voidaan valita myös Premium Relaxation -istuimet. Lisäksi 6-paikkaisessa mallissa on Universal Island 2 eli liukuva keskikyynärnoja sekä edestä että takaa avattavalla säilytyslokerolla.
Muun IONIQ-perheen tavoin uutuus perustuu Hyundain täyssähköautoille suunnitellulle E-GMP-alustarakenteelle. Alusta alkaen sähköauton tarpeisiin kehitetty rakenne on turvallinen ja mahdollistaa erinomaiset tilajärjestelyt tasaisen lattian ansiosta. Uutuudella on pituutta 5 060 mm, leveyttä 1 980 mm, korkeutta 1 790 mm ja sen akseliväli on 3 130 mm.
Etutavaratilaa takavetoisessa mallissa on 88 litraa ja nelivetoisessa 52 litraa, maksimissaan tavaratilaa on jopa 2 419 litraa. Erinomaisten sisätilojen ansiosta myös kolmannella rivillä on miellyttävä matkustaa. Kaikkien istumapaikkojen ollessa käytössä jää matkatavaroillekin vielä tilaa, ikkunalinjaan 338 l ja kattoon asti pakattuna 620 litraa.
Älykästä matkantekoa
IONIQ 9 kuljettaa mukanaan 110,3 kWh:n akkupaketin. Takavetoisessa Long-Range-versiossa 160 kW:n moottori on sijoitettu taka-akselille, nelivetomallissa on lisätty myös 70 kW:n moottori etuakselille. Performance-lanseerausmallissa on tehokkaat 160 kW:n moottorit sekä etu- että taka-akselilla.
Kaikki vaihtoehdot tarjoavat kunnioitusta herättävää suorituskykyä. Performance AWD -malli kiihtyy 0-100 km/h vain 5,2 sekunnissa. 19 tuuman renkailla energiankulutus on vain noin 19,4 kWh / 100 km, minkä ansiosta autossa voidaan keskittyä latauspysähdysten sijaan varsinaiseen matkantekoon.
IONIQ 9 tarjoaa myös huomattavat veto-ominaisuudet. Sen älykäs perävaunutila optimoi toimintamatkaennusteen perävaunun painon perusteella ja säilyttää nelivetojärjestelmässä kiinteän 50:50-vääntömomentin jakosuhteen etu- ja takamoottorin välillä optimaalisen suorituskyvyn varmistamiseksi. Vetomassaa Performance nelivetomallissa on ilman jarruja 750 kg ja jarruilla 2 500 kg.
Energiatehokkuus uudelle tasolle
IONIQ 9 on suunniteltu maksimoimaan energiatehokkuus ja hyödyntämään samalla ajoneuvon ilmastointia optimaalisen sisälämpötilan ylläpitämiseksi. Auto mukautuu älykkäästi sekä ulko- että sisälämpötilan vaihteluihin, mikä takaa minimaalisen energiankulutuksen. IONIQ 9:n lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmä (HVAC) kierrättää hukkalämpöä ja varmistaa, että energiaa hyödynnetään tehokkaasti matkustamon miellyttävän lämpötilan ylläpitämiseksi ilman, että akusta tarvitsee juurikaan ottaa tähän energiaa.
Uutuuden älykäs jarrutusenergian talteenotto (Smart Regenerative Braking System 3.0) osaa ennakoida erilaiset alustat, liittymät, nopeusrajoitukset ja edessä olevan ajoneuvon. Jarrutuksen voimakkuutta voi säätää helposti ohjauspyörän siivekkeistä. IONIQ 9 on varustettu myös huippuluokan EV-reittisuunnittelijalla, joka hyödyntää reaaliaikaisia tietoja reitityksen ja latausaikataulujen optimoimiseksi.
Energiatehokkuutta parannetaan myös ohjaamalla ilmavirtausta auton korin alla sekä vähentämällä vanteiden ja renkaiden vastusta. Niin ikään jäähdytys on suunniteltu energiatehokkaasti: kun voimansiirtojärjestelmä tai akusto eivät tarvitse jäähdytysilmaa, etuosan ilmaläpät sulkeutuvat ilmanvastuksen minimoimiseksi.
Muita aerodynaamisesti optimoituja ratkaisuja IONIQ 9:ssä ovat muun muassa 3D-muotoiltu pohjasuoja korin alla, aerodynaamiset vannemallit ja antennien sijoittelu. IONIQ 9:n ilmanvastuskerroin (Cd-arvo) on alhainen 0,259 (digitaalisilla sivupeileillä).
IONIQ 9 tekee myös lataamisesta nopeaa luokkansa johtavalla 800 V -latausjärjestelmällä: 350 kW:n laturilla akku täyttyy 10 prosentista 80 prosenttiin vain 24 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa. Lisäksi uutuudessa on muista Hyundain sähköautoista tuttu V2L-ominaisuus (Vehicle-to-Load, virran ulosotto) ja V2G-valmius (Vehicle-to-Grid, kaksisuuntainen lataus).
Ylellinen ajokokemus
Ajokokemus uutuudella on mukava, pehmeä ja ylellinen. Jousitus on suunniteltu erityisesti sähköisiä katumaastureita varten, ja siinä on MacPherson-akselistorakenne ja korkeussäätyvät iskunvaimentimet.
IONIQ 9 on vakaa, käsiteltävyys on luottamusta herättävää ja ohjaus on kevyt ja tarkka. Ajoneuvon koko ei heikennä sen kykyä asettua mutkiin, vaan se tarjoaa vaikuttavan pidon ja pitää korin kallistuksen mahdollisimman pienenä. Pidonvalvontajärjestelmä ja tekoälyä hyödyntävä Auto Terrain Mode -tila mukautuvat automaattisesti mihin tahansa pintaan taaten optimaalisen suorituskyvyn.
Ajaminen on stressitöntä Hyundai Motorin uusimpien kuljettajan apujärjestelmien (ADAS) ansiosta. Näihin järjestelmiin kuuluvat muun muassa etutörmäyksen välttämisavustin (FCA 2), kaistallapitoavustin (LKA), katvealueen törmäyksenvälttämisavustin (BCA), katvealuetta valvova kamera, jonka näyttö mittaristossa (BVM), 360° kamerajärjestelmä (SVM), kaukovaloavustin (HBA), moottoritieajoavustin (HDA 2) ja risteävän liikenteen törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa (RCCA), jotka lupaavat lisää mielenrauhan jokaiselle ajomatkalle.
Lisäturvallisuutta ja näkyvyyttä tarjoavat IONIQ 9:n älykkäät projektiotyyppiset Matrix-led-ajovalot, joissa on IONIQ-mallistolle tunnusomainen pikseliteema.
Matkustamo kuin paratiisi
Hyundai IONIQ 9:n matkustamo on rauhallisuuden tyyssija kolminkertaisten ovitiivisteiden, akustiikkalasin, ääntä vaimentavien renkaiden ja aktiivisen vastamelutoiminnon ANC-R (Active Noise Control-Road) ansiosta. Nämä ominaisuudet vaimentavat tehokkaasti tuuli- ja tiemelua erityisesti maantienopeuksissa.
Lisävarusteena saatavilla on 14-kaiuttimellinen BOSE Premium -äänentoistojärjestelmä, jossa on kristallinkirkas, jopa konserttisalin kaltainen, äänenlaatu ‒ myös suurilla nopeuksilla ajettaessa.
IONIQ 9:n käyttäjäystävällisyys näkyy myös kaarevissa ergonomisissa panoraamanäytöissä, 12,3-tuumaisessa mittaristossa ja 12,3-tuumaisessa ccNC-tietoviihdejärjestelmässä. Uutuuden käynnistyspainike on integroitu saumattomasti suunnanvalitsimeen.
Uutuus huomioi myös älylaitteet: IONIQ 9:ssä on kuusi USB-C-porttia, jotka antavat jopa 100 W tehoa Hyundain alkuperäiskaapelilla. Järjestelmä ottaa virtaa suoraan korkeajänniteakusta.
Joko mainitsimme innovaatiot?
Tekoälyavustin Hyundai AI Assistant tuo älykodin mukavuuden uutuusautoon. Se aktivoituu painikkeesta tai herätyskomennolla, kuten ”Hei Hyundai”. Järjestelmä pystyy vastaamaan monimutkaisiinkin kysymyksiin ja sen kanssa voi myös keskustella.
Uutuus sisältää muiden Hyundain sähköautojen tapaan Bluelink® Connected Car Services -valmiuden, joka mahdollistaa OTA-ohjelmisto- ja karttapäivitykset. Bluelink tarjoaa myös kätevän Digital Key -toiminnon sekä kiitetyt etähallintaominaisuudet.
Auton voi nyt muokata yksilölliseksi uudella tavalla: Hyundain Bluelink Store -verkkokaupasta voi ostaa ominaisuuksia ja päivityksiä, kuten virtuaalisen vaihteiston VGS (Virtual Gear Shift), mukautettavia valaistuskuvioita, viihdevaihtoehtoja, kuten Amazon Music ja Soundcloud, sekä näyttöteemoja, joilla voidaan muokata mittariston ilmettä.
Toisen sukupolven Remote Smart Parking Assist (RSPA 2) parantaa pysäköintimukavuutta. Laajakulmakameroita ja ultraääniantureita hyödyntävä RSPA 2 havaitsee vapaat pysäköintipaikat ja tarjoaa sekä älykkään pysäköinti- ja poistumistoiminnon auton sisäpuolelta käsin että auton ulkopuolelta tapahtuvan etäpysäköinnin ja -käytön. Parannettuihin pysäköintiavustustiloihin kuuluvat peruutus kohtisuoraan, rinnakkain ja vinosti.
Uudesta Santa Festä tutussa innovatiivisessa UV-C-desinfiointilokerossa on nyt useampi lokero, joten se sopii erinomaisesti vaikkapa puhelinten, lompakoiden tai pienien lelujen desinfiointiin.
IONIQ 9 Suomessa
Lanseerausmalli 428 hv AWD Performance Launch Edition on erittäin hyvin varusteltu huippuversio, joka sisältää kaikki saatavilla olevat tehdaslisävarusteet, mukaan lukien metalli- tai erikoisvärin. Auto on ilman lisähintaa valittavissa joko 7-paikkaisena, 6-paikkaisena kääntyvillä toisen rivin istuimilla tai 6-paikkaisena Premium Relaxation toisen rivin istuimilla. Lanseerausmallin hinta on 89 999 euroa ja se on tilattavissa vain toukokuun 2025 loppuun asti.
Luokkansa johtavat tilat, kattavan vakiovarustelun, nopean latauksen ja pitkän toimintamatkan tarjoava täysin uusi Hyundai IONIQ 9 saapuu Suomeen vuoden 2025 lopulla. Koko myyntimallisto julkaistaan vuoden 2025 aikana.
*Arvio, tyyppihyväksyntää ei ole vielä vahvistettu