Moottoriradan kurveista syntynyt N
Hyundai Motor Finlandin tuotepäällikkö Aki Kaukola valottaa räväkän N-malliston taustoja. Aki Kaukola toimii Hyundain maahantuonnissa tuotepäällikkönä.
Kirjain tarkoittaa hymyä
AMG, M, GTI, RS ja nyt myös N. Kaikkien näiden kirjainten takana on tarina, jossa on lähdetty tavoittelemaan ainutlaatuista tunnetta, jonka voi kokea parhaimpien autojen ohjauspyörän ja istuimen välissä.
Ajonautintoa etsivien ihmisten tarpeisiin on kehitetty tehokkaampia, isompia ja mukavampia autoja ja uutisotsikoissa ovat vilisseet yhä huimemmat ennätyslukemat Nürburgringin 20,8 km mittaiselta Nordschleife-radalta, missä myös Hyundain i30 N on kehitetty.
Rataennätysten lomassa monilta on kuitenkin unohtunut jotain ‒ niitä varten rakennetut yhä hienostuneemmat kilpailijat eivät enää tuntuneet kovin hauskoilta. Hyundailla haluttiin löytää uudelleen ajamisen hauskuus ja vastata nykypäivän kuluttajien tarpeisiin. i30 N:ää ei viety yhdelle maailman kuuluisimmista moottoriradoista kierrosennätyksiä rikkomaan, vaan varmistamaan, että kuljettaja hymyilee sen jokaisessa 170 mutkassa.
Tavoitteena maksimoida sydämen lyönnit
Hyundai i30 N:n kehityksestä vastaavan Albert Biermanin mukaan tavoitteena oli maksimoida BPM, Beats Per Minute eli sydämen lyöntien määrä. i30 N:n jokainen osa-alue on optimoitu ajamisen nautintoa silmällä pitäen, sen suorituskyky riittää nostamaan hymyn huulille, äänimaailma vie ajatukset rallipoluille ja alusta säätyy arkimukavasta napakaksi ja tarkaksi mutkaisten ratojen viistäjäksi.
Koe se itse
Autoa ei yksinkertaisesti voi täysin ymmärtää kokeilematta sitä. Ensimetreistä lähtien on selvää, että tämä auto on suunniteltu pilke silmäkulmassa autofaneilta autofaneille. Perinteistä ”hot hatch” -teemaa seuraten auto täyttää kaikki käytännön elämän vaatimukset: riittävästi tilaa matkustajille ja tavaroille, hyvä näkyvyys, moderni tietoviihdejärjestelmä ja huippuluokan turvallisuus. Auton sisään istuessa ja start-nappulaa painaessa fiilis voittaa faktat. Hyvän tuen antavat istuimet, urheilullinen N-ohjauspyörä ja kutkuttava pörinä herättävät aistit. Nappia painamalla auto muuntautuu sivistyneestä arkikulkineesta rähiseväksi ja paukkuvaksi ratakelpoiseksi hauskanpitovälineeksi.
Syntynyt Namyangissa, hiottu Nürburgringillä.
Moottoriradan mutkia rakastava
N Auto on kuin suunniteltu viikonlopun ratapäiviä varten, jolloin sen todelliseen potentiaaliin pääsee käsiksi. Tunnokas ohjaus ja tasapainoinen alusta välittävät tietoa tilanteesta kuljettajalle itsevarmalla tavalla, auto ei pääse yllättämään missään tilanteessa, vaan kuljettaja pysyy tilanteen herrana aina äärirajoille saakka.
Sähköisesti ohjattu mekaaninen Corner Carving -tasauspyörästön lukko varmistaa pidon mutkista kiihdyttäessä, ja yhdessä automaattisesti säätyvän alustan kanssa se tuntuu imevän auton ulos mutkista hämmästyttävällä voimalla. Mutkiin jarrutettaessa ja pienemmälle vaihdettaessa pulttilukon tarkkuudella toimiva vaihteisto lisää ajonautintoa moottorin antaessa automaattisesti välikaasua ja pakoputken paukahdusten säestäessä menoa.
Aktiivinen alusta pitää auton tasapainossa, jolloin jarrutuksen voi jättää helposti aivan viime tippaan. Hauskuutta ei tarvitse jättää yhden kierroksen varaan, vaan tehokkaat jarrut kestävät kuritusta mutka toisensa ja kierros toisensa jälkeen.