Näin ajat sähköautolla talvella entistä mukavammin
Heti käyttövalmis myös paukkupakkasella
Sähköauto on heti toimintavalmis kovallakin pakkasella ja se käynnistyy varmemmin kuin polttomoottoriauto. Akusto ei jäädy, eikä moottoriöljy jähmety.
Hyundain autoissa ajomukavuutta lisää lämmitettävien istuimien ohella vakiovarusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä.
Ilman esilämmitystäkin pääsee liikkeelle
Sähköauto lämpenee nopeasti käynnistyksen jälkeen, joten auton esilämmitys ei ole välttämätöntä pakkaskelilläkään. Auton voi kuitenkin lämmittää etukäteen. Se lisää paitsi mukavuutta, myös turvallisuutta, kun ikkunat ja peilit ovat sulaneet valmiiksi eivätkä ole huurussa. Myös ohjauspyörä, ja uudessa sähkö-Konassa istuimetkin, ovat valmiiksi lämpimät.
Esilämmitys kannattaa tehdä myös silloin, kun auto on kytketty latauslaitteeseen. Näin akuston energiaa säästyy ajamiseen. Hyundain sähköautoissa esilämmityksen voi laittaa päälle kätevästi matkapuhelinsovelluksella, josta lämmityksen voi myös ajastaa.
Hyödynnä halpa sähkö latauksessa
Sähköauton lataaminen on usein vaivattominta kotona yön aikana, jolloin akusto on aamulla täynnä päivän ajoihin. Yöllä myös sähkön hinta on yleensä halvimmillaan, jos käytössä on pörssi- tai yösähkö. Halvan sähkön ajankohdat voi hyödyntää myös lataamisen ajastuksella.
Lämmitä akusto ennen suurteholatausta
Sähköauton lataaminen peruslaturista (esimerkiksi kotona) ei vaadi akuston esilämmitystä talvellakaan. Sen sijaan pika- ja suurteholataukseen (laturin teho 50 kW tai enemmän) suunnatessa akuston esilämmityksestä on hyötyä, jos autossa on siihen mahdollisuus. Esilämmitetty akku latautuu nopeammin ja tehokkaammin.
Kylmällä säällä akuston lämpeneminen optimaaliseen lämpötilaan voi vaatia pitkän ajon. Pidemmälle matkalle lähdettäessä auton navigaattoriin kannattaa asettaa määränpää, jolloin auto laskee automaattisesti jäljellä olevan toimintamatkan ja ehdottaa sopivia pikalatausasemia. Uudessa Kona Electricissä akuston esilämmitys on mahdollista kytkeä päälle myös auton tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytöltä sekä Bluelink-älypuhelinsovelluksesta.
Tutustu rauhassa uuteen autoon
Uuden sähköauton omistajan kannattaa aloittaa talviautoilu rauhassa ajoneuvoon tutustuen. Akuston paino tuo ajoon vakautta. Kaasupolkimen oikea käyttö saattaa vaatia polttomoottoriauton jälkeen hieman totuttelua. Vääntöä on tarjolla runsaasti ja viiveettä. Liukkaalla liikkeelle lähtiessä voimaa voi annostella todella tarkasti tarvittavan määrän, mutta nopealla kaasupolkimen käytöllä renkaat saa helposti sutimaan.
Talvella Hyundain autoissa ajomukavuutta lisää ohjauspyörän lämmitys.
Fiksu ajotapa lisää ajomatkaa
Riittävät turvavälit ja tilanteiden ennakointi ovat liikenteessä aina tärkeitä, mutta niiden merkitys korostuu talvikeleillä. Sähköautoilija voi vähentää energian kulutusta ja pidentää toimintamatkaa välttämällä turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
Energiaa voi myös säästää laskemalla hieman ohjaamon lämpötilaa. Yksin ajaessa voi käyttää vain kuljettajalle suunnattua lämmitystä ja kytkeä ratin- ja istuimenlämmittimet päälle. Penkin ja ratin lämmitys vie vähemmän energiaa kuin koko ohjaamon lämmitys, mutta pitää kuljettajan lämpimänä.
Valitse talvikelille sopiva ajotila
Hyundain sähköautoissa Eco-ajotila optimoi esimerkiksi ilmastoinnin tehoa, mikä vähentää sisätilojen lämmitykseen kuluvan energian määrää. Talvella voi valita myös Lumi-ajotilan, joka vakauttaa ajoa liukkaissa olosuhteissa. Silloin ajotilan pidonhallintajärjestelmä esimerkiksi rajoittaa moottorista otettavaa tehoa ja optimoi renkaiden pyörintänopeutta.
Varmista renkaille hyvä pito
Sähköauton regenerointi-toiminnossa ajoneuvo alkaa ladata akustoa moottorijarrutuksessa. Liukkaalla tiellä regeneroinnin jarruvaikutus voi laittaa auton luisuun, joten vaikeissa kelioloissa kuljettajan kannattaa valita alhaisin regenerointitaso tai ottaa toiminto kokonaan pois. Hyundain sähköautoissa regeneroinnin voimakkuutta voi säätää kätevästi ohjauspyörässä sijaitsevista siivekkeistä.
Ota huomioon lyhyempi toimintamatka
Sähköautojen akut kestävät hyvin pakkasta. Kovilla pakkasilla toimintamatka kuitenkin lyhenee, joten autoilijan on varauduttava lataamaan ajoneuvoaan useammin kuin lämpimällä kelillä.
Lumessa ja sohjossa ajaminen lisää energian kulutusta verrattuna kuivalla tiellä ajamiseen. Kylmällä säällä sähköä kuluu enemmän myös ohjaamon lämmittämiseen.
Hyundain autoissa on ilmalämpöpumppu, joka parantaa merkittävästi lämmityksen hyötysuhdetta viileillä keleillä. Niinpä kylmän aiheuttama toimintamatkan lyheneminen alkaa tuntua toden teolla vasta kovemmilla pakkasilla.
Juttua varten on haastateltu Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilää ja Hyundain tuotepäällikkö Aki Kaukolaa.
Tutustu Hyundai sähköautomallistoon: IONIQ 5, IONIQ 6 ja Kona Electric.
Talviautoilija,
tarkista autostasi nämä asiat
Turvallisuuden vuoksi auton renkaat, valot ja tuulilasi on hyvä tarkistaa säännöllisin väliajoin myös uudehkosta ajoneuvosta.
Renkaat
Talvikauden alussa on aina syytä varmistaa, että renkaissa on riittävästi kulutuspintaa ja nastarenkaissa nastat tallella. Myös renkaiden ilmanpaine kannattaa tarkistaa säännöllisesti.
Valot
Hyundain nykymallistossa kuljettajan valittavissa on useita valoasetuksia. Hämäräkytkimellä toimiva ajovaloautomatiikka käyttää päiväajovaloja valaistuksen ollessa riittävä ja kytkee automaattisesti ajovalot ja takavalot palamaan hämärtyessä. Automatiikan kanssa myös kaukovaloautomatiikka on käytettävissä. Sateisella tai sumuisella säällä ajovalokytkimestä kannattaa itse valita ajovalot päälle, jolloin autossa palavat varmasti sekä ajo- että takavalot, ja sumuvalot ovat kytkettävissä päälle tarpeen mukaan. Hyundai-autoissa kaikki valot sammuvat automaattisesti, kun auto sammutetaan. Ajovalojen toiminnan ja mahdollisesti palaneet polttimot voi tarkistaa kiertämällä auto ympäri tai ajamalla parkkiin heijastavan seinäpinnan eteen ja käymällä kaikki valot läpi.
Tuulilasi
Lasien sisäpintojen puhdistus ehkäisee huurretta ja matalalla paistavan auringon heijastuksia. Hyvän näkyvyyden varmistavat tuulilasinpyyhkimien tarkistus ja vaihto tarvittaessa uusiin. Lasinpesunestesäiliö kannattaa täyttää hyvissä ajoin pakkasen kestävällä pesunesteellä.