Close

Nastat vai kitkat?

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri antaa vinkit turvalliseen talviautoiluun.

1. Millä alueilla suosittelet käytettäväksi kitka­rengasta?

”Jos asut Oulusta pohjoiseen ulottu­valla tasaisen talven vyöhykkeellä, kitkarengas on hyvä valinta. Pohjolan oloihin tarkoitetut nastattomat renkaat tarjoavat hyvän pidon lumella, ja niillä on myös pienempi vierintämelu kuin nastaren­kailla. Tosin nykyaikaisissa nastallisissa renkaissa ei nastamelu ole enää suurikaan ongelma.”

2. Missä kannattaa ajaa nasta-renkailla?

”Rannikkoalueilla ja Etelä-Suomessa, missä talviolosuhteet voivat vaihdella paljon ja tiet jäätyvät herkästi. Nastat parantavat pitoa erityisesti liukkailla teillä ja lyhentävät jarrutusmatkaa. Samoin päätieverkoston sivussa ole­villa paikallisteillä on usein haastavia kelejä talviliukkailla, kun kunnossapito ei useinkaan ole päätieverkoston tasolla.”

3. Voiko keski­eurooppalaisia Mud&Snow-renkaita käyttää Suomessa?

”Mud&Snow-renkaat eivät ole enää sallittuja talvirenkaiksi Suomessa 1.12.2024 alkaen. Ainoastaan lumihiutalesymboli eli 3PMSF-merkintä kertoo renkaan luotettavuudesta ja turvallisuudesta lumella ja jäällä.”

Hyundai-merkkiliikkeet tarjoavat ainoastaan renkaita, jotka on suunniteltu pohjoismaisiin ajo-olosuhteisiin. Valtuutettujen Hyundai-merkkihuoltojen valikoimaan kuuluu myös tuonti­autoille suunnattu tarkastus, jossa monen muun kohdan lisäksi tarkastetaan renkaiden sopivuus Suomen olosuhteisiin ja lainsäädäntöön.

Teksti  Ari Rytsy   |  Kuvat  Nokian Renkaat

Lue myös Kaistalla-lehden artikkeli oikeasta rengasvalinnasta