Neste Rallin katsojaopas: EK6 Oittila 19,34 km, pe 27.7. klo 14.24
EK6 Oittila 19,34 km, perjantaina 27.7. klo 14.24
0,6 – 1,2 km – Haastava vasen ja loivat vasemmat mutkat pyöreään risteykseen vasemmalle
1,6 – 2,6 km – Kirraava vasen ylös ja oikea yli pitkän nypyn
2,9 – 4,1 km – Hyppysuora ja ässämutkat. Risteys vasemmalle, korkeuseroja riittää
4,3 – 6,1 km – Heittäviä nyppyjä ja kovaa vauhtia. Jarrutus tarkasti ajettavaan oikeaan
6,4 – 7,7 km – Hieno nyppyoikea ja leveä risteys vasemmalle. Alamäki alkaa, pomppuja
8,3 – 9,2 km – Risteys vasemmalle isolle tielle. Täyttä vauhtia kohti takaviistoristeystä vasemmalle
10,4 – 11,5 km – Peltomutkat ja hieno hyppy. Nyppy ja tarkka oikea. Risteys oikealle ja vasemmalle kovempipohjaiselle tielle.
12,5 – 13,8 km – Erittäin kovavauhtinen osuus ja ja jarrutus tarkasti ajettavaan vasempaan mäntykankaalla
15,3 – 16,5 km – Mutkat maatalon pihan läpi. Pyöreä vasen yli nypyn ja tarkka nyppyvasen, jossa puut ulkona
17,6 – 19,3 km – Tarkan linjan mutkat yli nypyn ja nouseva oikea. Jouheat mutkat maaliin.
Jari Huttusen ja Antti Linnakedon kommentit erikoiskokeesta:
Jari Huttunen: ”Suurin osa on samaa tietä kuin viime vuonna, mutta toiseen suuntaan tämäkin. Haastavia paikkoja löytyy täältäkin. Välillä sitä jää ihmettelemään, mihin kaikista hypyistä mahtaa lentääkään. Suurin osa rallireitistä on minulle mieluista, sillä Neste Rallissa pienetkään tiet eivät menneet viime vuonna liian huonoon kuntoon. ”
Antti Linnaketo: ”Tämä on yksi perjantain ratkaisuerikoiskokeista. Täällä voi tulla yllättävän isoja eroja. Kukaan ei oikein tiedä alkuosasta, joka voi kulua loppupään autoille jo huonoon kuntoon. Vanhaa osuutta tullaan todella kovaa.”
Kiuruveteläinen Jari Huttunen kuuluu kartturinsa Antti Linnakedon kanssa Hyundai Motor Sportin nuorten kuljettajien kehitysohjelmaan (HMDP). Ohjelman tarkoituksena on auttaa kuljettajalupauksia saavuttamaan täysi potentiaalinsa.
Huttunen ja Linnaketo toimivat kaudella 2018 myös Hyundai Motor Sportin testikuljettajina ja he ajavat WRC2 -luokassa, joka on toiseksi korkein rallin taso maailmassa WRC -luokan jälkeen. Parivaljakko kuulu Marcus Grönholmin GRX Management-tiimiin. Kaksikon yhteinen tavoite on ajaa aivan huipulla – MM-sarjan voitossa.
Toimittaja: Miika Wuorela
Kuvat: Hyundai Motorsport