Never just drive ‒ Hyundain N-brändi uudistuu ja N-mallisto kasvaa
Kolmesta uudesta N-mallista kaksi on täysin uusia: suosittu i30 N uudistuu, i20-mallisto laajenee i20 N -uutuudella ja Kona SUV-mallisto saa kunnian yhdistää ensimmäisenä SUV-mallin monikäyttöisyyden ja N-mallin suorituskyvyn täysin uudessa Kona N -mallissa.
Kiinnostavaa kasvua N-malliston tulevaisuuden suunnitelmissa
Kona N -mallin maailmanensiesittelyn yhteydessä 27.4.2021 Hyundai esitteli myös N-brändin uuden sloganin Never just drive. Uusi slogan tiivistää N-ajattelutavan ja -hengen hyvin yhteen: ”Tee enemmän kuin vain ajat. Nauti jokaisesta sekunnista”.
N-brändin tulevaisuus tuo lisää kiinnostavia uusia aluevaltauksia, sillä Hyundai Motor aikoo viedä menestyksekkään tuotemerkkinsä myös sähkö- ja vetyautojen maailmaan. Tekniikat ovat jo saatavilla ‒ Hyundain sähköautoille suunniteltu E-GMP-alustarakenne tarjoaa siihen joustavasti mahdollisuuksia. Vetykäyttöisen urheiluauton konseptin Hyundai esitteli jo vuonna 2015 N 2025 Vision Gran Turismo -polttokennokonseptiautossaan.
Vuoden 2013 jälkeen N-brändi on rakentanut voittavan tuotteen sekä N-sarjan tuotantoautomallistoon että tehdas- ja asiakastasoilla rallin MM- ja vakioautojen TCR-sarjoihin. Yhdessä Hyundai Motorsportin kanssa N-tuotemerkki on kerännyt ykköstiloja ja mestaruuksia useissa sarjoissa. Hyundai haluaakin sitoutua vahvasti myös suorituskykyisiin, tulevaisuuden moottoriurheiluun suunniteltuihin, sähköisiin kilpa-autoihin.
Kaikki suorituskykyiset N-mallit ovat Namyangissa sijaitsevan Hyundain tutkimus- ja kehityskeskuksessa työhönsä intohimoisesti suhtautuvien asiantuntijoiden ja insinöörien suunnittelemia. N-sarjan autojen kehitystyö ja perusteellinen testaus suoritetaan Saksan Nürburgringillä, joka on yksi maailman vaativimmista kilparadoista. Tämän huolellisen prosessin avulla N-tekniikka on hienosäädetty tuotantoon. Tuotemerkin N-symboli onkin saanut nimensä Namyangista ja Nürburgringistä.
Hyundai Motor kasvattaa N- ja N Line-mallisarjaansa 18 uudella automallilla vuoteen 2022 mennessä. Kaikkien autoharrastajien tarpeiden täyttämiseksi uusia N- ja N Line -malleja aiotaan esitellä jokaisessa kokoluokassa ja myyntisegmentissä.
Täysin uusi suorituskykyinen Kona N – Hyundai viritti SUV:n N-tasolle
Täysin uusi Hyundai Kona N on N-brändin ensimmäinen SUV-autosta rakennettu N-malli. Kona N tarjoaa voittavan yhdistelmän monipuolisuutta, kiihkeää kiihtyvyyttä, ketteryyttä ja kilparadoille rakennettuja ajo-ominaisuuksia.
Korinväristen lokasuojien ja 19-tuumaisten pyörien yhdistelmä luo Kona N:lle itsevarman asenteen. Kona N:n etuspoileri, kaksisiipinen takaspoileri ja sivuhelmat parantavat aerodynaamiikkaa ja ne korostavat kilparadoilta tuttuja muotoja. Leveä, ilmailualalta inspiraationsa saanut etupuskurin alaosan ilmanottoaukko hallitsee etupuskurin muotoa ja se samalla takaa moottorille jäähdytyksen kuumien ratakierrosten aikana. Uutuus on 4 215 mm pitkä, 1 800 mm leveä ja 1 565 mm korkea.
– Kona N on suorituskykyinen ja kuumaverinen SUV-auto. Se rikkoo sääntöä, jonka mukaan SUV-autolla ajaminen olisi vähemmän hauskaa. N-mallina se ylittää tavallisen SUV-auton rajat, kertoo Hyundai Motor Groupin toimitusjohtaja ja tuotekehitysosaston johtaja Albert Biermann.
Tehoa ja ketterää suorituskykyä
Kona N -mallin moottorina on 2,0-litran turboahdettu GDI-moottori, jonka jatkeena on uusi 8-vaihteinen märkätyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto (N DCT). N DCT-vaihteisto on Hyundain kahdeksanvaihteisesta 8DCT-vaihteistosta kehitetty versio. Vaihteistossa kytkimen komponentit ovat vaihteiston sisällä ja niiden jäähdyttämiseen käytetään öljyä. Järjestely aiheuttaa vähemmän kitkaa, paremman jäähdytyksen ja mahdollistaa suuremman vääntömomentin käytön vaihteistolle. Välisuhteiden ansiosta uusi vaihteisto takaa 2,0-litraisen T-GDI-moottorin jatkona parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Vaihteiston ohjausyksikkö on N-tasolle uudelleen kalibroitu. Vaihtotapahtuma on entistä nopeampi ja N Grin Shift (NGS), N Power Shift (NPS) ja N Track Sense Shift (NTS) -toimintojen ansiosta ajaminen on entistä hauskempaa.
Voimalinja tuottaa 280 hevosvoiman maksimitehot ja 392 Nm:n edestä vääntöä. Ajamisen riemun voi maksimoida N Grin Shift -järjestelmän avulla, jolloin huipputeho nousee hetkellisesti 290 hevosvoimaan. Moottori tuottaa voimaa tasaisesti läpi koko kierrosalueen, ja se reagoi kaasupolkimen liikkeisiin viiveittä, tehostaa kiihtyvyyttä sekä samalla lisää ajomukavuutta maanteillä sekä moottoriradoilla. Kona N -mallin huippunopeus on 240 km/h, ja se kiihtyy Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla 0-100 km/h 5,5 sekunnissa.
Kona N-mallissa on elektronisesti ohjattu N Corner Carving Differential -tasauspyörästö, joka sisältää vetäville pyörille voimaa jakavan tasauspyörästön kitkalukon (eLSD, Electronically Controlled Limited Slip Differential). Kona N on varustettu erikoiskevyillä 19-tuumaisella taotuilla kevytmetallivanteilla, tehokkailla levyjarruilla ja Pirellin Hyundaille valmistamilla urheilulliseen ajoon suunnitelluilla renkailla.
N Grin -hallintajärjestelmä tarjoaa mahdollisuuden valita viidestä ei ajotilasta: Eco, Normal, Sport, N ja N Custom. Ajotilat säätävät moottorin, jousituksen, elektronisen ajonvakautuksen (ESC), N-Corner Carving- tasauspyörästön (elektronisesti kontrolloitu tasauspyörästön lukko), ohjauksen tehostuksen sekä voimansiirron parametreja optimoidakseen ne erilaisiin ajo-olosuhteisiin. Custom-tilassa kuljettaja voi halutessaan itse määritellä haluamansa parametrit.
Korirakennetta on vahvistettu ylimääräisillä hitsauspisteillä, mikä paitsi vahvistaa rakennetta, myös parantaa korin jäykkyyttä, jotta korivauriot mahdollisessa onnettomuustilanteessa jäisivät minimaalisen pieniksi.
Pelikokemus tosielämässä
Kona N on varustettu uudella 10,25-tuumaisella infotainment-järjestelmällä sekä digitaalisella mittaristolla, joka N- tai Sport-ajotiloissa sisältää kilpa-ajomaisen heijastusnäytön (HUD), joka lisää ajon aikana videopeleistä tuttua ulottuvuutta. Uuden infotainment-järjestelmän N-tilan design tarjoaa pelimäisen kokemuksen digitalisoiduilla elementeillä, ja se välittää kuljettajalle kierrosaikapäivitykset ja N-ratakartan, joka muiden tietojen ohella auttaa kuljettajaa ennakoimaan tulevat suorat ja mutkat. Maksimoidakseen ajonautinnon, Kona N käyttää näkyviä ja helposti luettavia graafisia käyttöliittymiä, joiden tarjoamaa ajoinformaatiota kuljettaja voi seurata reaaliajassa.
Taatakseen turvallisen ja mukavan päivittäisen ajokokemuksen, Kona N on varusteltu kaikilla edistyneillä kuljettajaa avustavilla (ADAS) järjestelmillä. Näitä ovat törmäyksenvälttämisavustin (FCA), kaistallapitoavustin (LKA), kaistallapysymisavustin (LFA), kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (DAW), kaukovaloautomatiikka (HBA), katvealueen törmäyksenvälttämisavustin (BCA), takaa risteävän liikenteen törmäyksenvälttämisavustin (RCCA), poistumisvaroitus (SEW) ja älykäs vakionopeudensäädin (SCC).
Kona N on myös varustettu Traction Control -luistonestojärjestelmällä, jonka avulla ajonhallinta erilaisilla tiepinnoilla, sekä erityisesti N-versioon kehitetyllä Terrain Mode -toiminnolla, parantaa etenemiskykyä lumessa, syvässä lumessa, hiekalla tai mudalla. Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ajotilan helposti valitsimella.
Kona N -mallissa on tuki kahden laitteen liittämiseksi Bluetoothin avulla yhtä aikaa. Toinen laite voi olla esimerkiksi kuljettajan puhelin ja toinen musiikin lähteenä käytettävä tablettitietokone.
Hyundai Kona N -mallin hinta on 48 990 euroa (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT). Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen alkusyksystä 2021.
Uusi Hyundai i30 N määrittelee ajonautinnon maksimin uudelleen
Vuonna 2017 esitelty Hyundai i30 N on Hyundain ensimmäinen urheilulliseen N-sarjaan esittelemä tuotantoautomalli. Euroopassa i30 N saavutti nopeasti merkittävän suosion. Autoja on myyty yli 25 000 kappaletta ja se on voittanut useita palkintoja.
Uuden i30 N:n suorituskykyä ja ajo-omaisuuksia on kehitetty siten, että uutuus on nyt aiempaakin paremmin kaikenlaiseen ajoon soveltuva jokapäiväinen urheiluauto. Uusi i30 N perustuu edeltäjänsä menestyselementteihin. Sen lisäksi, että i30 N tarjoaa uutta tyyliä sekä parannettuja ajo-ominaisuuksia, auto on varustettu entistä kevyemmillä taotuilla 19 tuuman vanteilla, mikä tehostaa auton hallittavuutta sekä käsiteltävyyttä. Kuten edeltäjänsä, uusi i30 N on saatavana sekä Hatchback- että Fastback-korimalleina.
Uusi i30 N on varustettu märkätyyppisellä 8-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla (N DCT) sekä edistyneillä kuljettajaa avustavilla tekniikoilla ja turvaominaisuuksilla.
– Erityisesti auton uusi muotoilu, uudet kevytmetallivanteet, N-sarjan kevyet urheiluistuimet ja uusi N DCT -kaksoiskytkinvaihteisto tekevät ajokokemuksesta aiempaa urheilullisemman ja mukavamman, listaa Hyundai Motor Companyn varatoimitusjohtaja ja tuoteryhmän johtaja Thomas Schemera.
Kotiosoite kilparadalla
Uutuuden muotoilussa urheilullisuus määritteli malliin toteutetut muutokset, jotka voidaan kuvata kolmella sanalla: suorituskyky, tunne, kannanotto ‒ uusi i30 N myös näyttää siltä, että sen kotiosoite on kilparadalla.
Keulan leveä ja terävä verkkomainen muoto muistuttaa lentokoneen siipeä. Etusäleikkö on myös optimoitu tehostamaan moottorin jäähdytystä. Puskurien ulkokulmien aerodynaamiset sivureunat puolestaan tehostavat merkittävästi ilman virtausta ja vähentävät pyöräkoteloissa tapahtuvaa turbulenssia. Hyundai i30 N:n ulkomuodon täydentävät kaksi uutta kookasta pakoputkea, jotka ovat integroitu puskurin alapuolelle diffuusori-ilmanohjaimen yhteyteen.
Hyundai i30 N:n viisi kaksoispuolaa sisältävä uutuusvanne on suunniteltu mahdollisimman kevyeksi ja kestäväksi. Neljän taotun kevytmetallivanteen sarja on peräti 14,4 kg kevyempi kuin vastaava valettu 19-tuumainen kevytmetallivannesarja. Uusien vanteiden tumma satiininharmaa mattapinta sekä N-logolla varustettu kirkkaan punaiseksi maalattu jarrusatula korostavat kilpa-automaisuutta. Etujarrulevyjen halkaisijaa on tehokkaamman jarrutustehon tuottamiseksi kasvatettu 345 millistä 360 milliin.
Uuteen i30 N:ään on ensimmäistä kertaa saatavana lisävarusteena olevat kevyet ja erinomaisen sivuttaistuen antavat N-erikoisistuimet. N-urheiluistuimet ovat 2,2 kg kevyempiä kuin normaalit GT-istuimet. Kevyiden N-erikoisistuinten ja 19-tuumaisten taottujen vanteiden aikaansaama painonsäästö lisää auton suorituskykyä, auton käsiteltävyyttä sekä hallittavuutta.
Uutta i30 N:ää vauhdittaa 2.0-litran turboahdettu GDI-moottori, jonka jatkeena on nyt ensimmäistä kertaa märkätyyppinen 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (N DCT). Päivitetyn moottorin huipputehot nousevat edeltäjämallista viidellä hevosvoimalla 280 hevosvoimaan ja samassa yhteydessä moottorin suurin vääntö kasvaa 39 Nm:llä (392 Nm). Moottorin tasainen tehokäyrä tuottaa myös arkiajossa alakierroksille enemmän tärkeää vääntöä. Maksimivääntömomentti on käytössä laajalla 1 950 – 4 600 r/min käyntikierrosalueella ja suurin teho 5 200 r/min. Molempien i30 N -versioiden huippunopeus on 250 km/h. Kiihtyvyys 0-100 km/h vie nyt vain 5,4 sekuntia.
Kuten edeltäjäkin, uusi i30 N on varustettu monilla suorituskykyä tehostavilla varusteilla, kuten moottorin kierrosluvun vaihtotapahtumaan sovittavalla Rev Matching -tekniikalla eli automaattisella välikaasulla, Launch Control -lähtöjärjestelmällä ja taka-akseliston vahvistetuilla poikittaistuella.
Kuten täysin uudessa Hyundai Kona N:ssä, myös uudessa i30 N:ssä uusi N DCT -vaihteisto on suunniteltu tarjoamaan kuljettajalle manuaalivaihteistosta tuttu kokemuksen automaattivaihteiston mukavuudella. Kuljettaja voi käyttää vaihteita manuaalisesti joko vaihdekeppiä käyttämällä tai ohjauspyörän taakse asennetuista vaihteenvalitsimista. Jälkimmäisen ratkaisun ansiosta kuljettaja voi vaihtaa vaihteita kilpa-automaisesti irrottamatta käsiään ohjauspyörästä. Jos kuljettaja haluaa käyttää vaihdekeppiä, se tapahtuu rata-autoista tutulla toimintalogiikalla: jos haluat vaihtaa vaihteen alaspäin, työnnä keppiä eteenpäin, jos haluat vaihtaa vaihdetta ylöspäin, nykäise keppiä taaksepäin.
Turvallisuutta ja liitettävyyttä
Uuteen i30 N:ään on päivitetty useita huippuluokan turvallisuus- sekä kuljettajaa avustavia Hyundai SmartSense -ominaisuuksia, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA) ja kaistallapysymisavustin (LFA). Uudessa i30 N Hatchback -mallissa on vakiovarusteena myös katvealueen törmäyksen välttämisavustin (BCA) sekä risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin (RCCA), joka tarvittaessa jarruttaa autoa automaattisesti törmäyksen välttämiseksi.
Uudessa i30 N:ssä on ajotiedot kertova Performance Driving Data System-järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi kehittää omia ajotaitojaan. Järjestelmän päivitetty grafiikka lisää käyttömukavuutta ja välittää tietoja voimansiirrosta, moottorin huipputehoista, vääntömomentista ja turboahtimen ahtopaineista. Mukana ovat myös kierrosajanottoa ja kiihdytystä mittaavat järjestelmät. Navigoinnin yhteydessä saatava Bluelink-telematiikkapalvelu sekä helpottaa lähtöjä että lisää turvallisuutta pitämällä kuljettajan älypuhelimen avulla yhteydessä autoon.
Uuden Hyundai i30 N -malliston hinnat alkavat on 46 390 eurosta (2.0 T-GDI 2WD 280 hv 8-DCT, sekä Hatcback- että Fastback-malli). Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen keväällä 2021.
Polttavan kuuma Hatchback -uutuus: i20 N
Hyundain uuden i20 N -mallin lanseeraus on kerännyt positiivisia ensiarvioita eurooppalaiselta autolehdistöltä. Uutuusmalli on saanut kiitosta suorituskyvystään sekä uusista design-yksityiskohdistaan.
Täysin uusi i20 N on i20-vakioversioon perustuva, mutta i20 WRC-ralliauton innoittamana ratakäyttöön ja jokapäiväiseen arkiajoon suunniteltu käyttöauto. Useat auton suorituskykyä tehostavat tekniikat, kuten moottorin kierrosluvun vaihtotapahtuman yhteydessä säätävä Rev Matching -järjestelmä eli automaattinen välikaasu ja nopeimman mahdollisen liikkeellelähdön takaava Launch Control -järjestelmä, ovat suunniteltu parantamaan i20 N:n suorituskykyä. Lisäksi matala maavara ja korin aerodynaaminen muotoilu suorastaan imevät auton kaarteissa tien pintaan kiinni.
Uuden i20 N:n sydämenä sykkii nelisylinterinen 1,6-litrainen T-GDi-turbomoottori, jonka huipputeho on 204 hv ja maksimivääntö 275 Nm. Uutuus kiihtyy 0-100 km/h 6,7 sekunnissa. Moottorin jatkeena on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Lisäksi i20 N on varustettu Hyundain N Grin Control -ohjausjärjestelmällä.
– Täysin uudella i20 N:llä on huomiota herättävä ulkonäkö, ja sitä on hauska ajaa niin tien päällä kuin moottoriradallakin. Erinomaisen suorituskyvyn ja hyvän muotoilun yhdistelmä tekee uusimmasta N-mallistamme erityisen, kertoo Hyundai Motor Europen markkinointijohtaja Andreas-Christoph Hofmann.
Hyundai i20 N on varustettu mekaanisella tasauspyörästön lukolla (mLSD), joka mutkissa jakaa tehoa enemmän ulkorenkaalle kuin sisärenkaalle ja parantaa siten auton kiihtyvyyttä, kaarreajo-ominaisuuksia sekä etenemiskykyä haastavammissa olosuhteissa N-brändiä kunnioittaen.
Hyundai i20 -mallisto saa samalla myös toisen täysin uuden jäsenen ‒ i20 N Line -malliversion. Tyylikkäässä uutuudessa 48 V -kevythybridijärjestelmä ja 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto huolehtivat tämän perheenjäsenen taloudellisuudesta. 1,0 T-GDi -moottori tuottaa 120:n hevosvoiman tehon.
Ratavalmiin raketin, täysin uuden Hyundai i20 N:n hinta alkaa 29 990 eurosta (1.6 T-GDi 204 hv 6MT MSRP). Ensimmäiset autot ovat saapuneet Suomeen huhtikuun 2021 lopussa.
Täysin uuden Hyundai i20 N Line -mallin hinta alkaa 23 990 eurosta (1.0 T-GDI 120 hv 48V Hybrid 7-DCT). Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen keväällä 2021.