Close

Nuoret oikean auton rattiin

Marraskuun ensimmäisenä päivänä astuu voimaan lakimuutos, joka sallii 15-vuotiaan ajaa kevytautoksi muutetulla henkilöautolla.

Jarmo Saari ja poika Miku. Pojalle ensimmäistä autoa. 

Marraskuun ensimmäisenä päivänä astuu voimaan lakimuutos, joka sallii 15-vuotiaan ajaa kevytautoksi muutetulla henkilöautolla. Kevytautoksi voidaan muutoskatsastaa henkilöauto, jonka omamassa on enintään 1 500 kg. Sähköauton kohdalla omamassa saa olla 1 800 kg.  Ajolupaa varten täytyy suorittaa mopoauton AM-ajokortti.

Miksi tälle lakimuutokselle oli tarvetta, Autotuojat ja -teollisuus ry:n tekninen asiantuntija Markus Markkanen.

”Tärkein syy uudistukselle on turvallisuus – kevytauto on muita 15-vuotiaalle sallittuja ajoneuvoja huomattavasti turvallisempi vaihtoehto. Nykyaikaiset aktiiviset turvavarusteet auttavat erityisesti kokemattomia kuljettajia.”

Myös muiden tielläliikkujien turvallisuus paranee jatkossa. ”Esimerkiksi onnettomuuksia ehkäisevä automaattinen hätäjarrutustoiminto on saatavissa noin 70 prosenttiin pienistä A- ja B-segmentin autoista. Järjestelmä tulee pakolliseksi varusteeksi lähivuosina kaikkiin uusiin henkilöautoihin – eli myös kevytautoihin”, Markkanen sanoo.

Henkilöautoon asennettava rajoitin säätää nopeuden enintään 60 kilometriin tunnissa. Mopoautoille säilyy 45 km/h:n rajoitus.

”Rajoittimen tekniset vaatimukset ovat vielä osittain selvityksessä. Tästä saadaan vielä tarkat ohjeet ennen marraskuuta.”

Kevytautojen tulevaa suosiota on vaikea ennakoida. Monelle kotitaloudelle hankinta saattaa olla merkittävä kustannus. Toisaalta kevytauto on mopoautoa järkevämpi hankinta, koska henkilöauton kustannukset ovat matalammat ja sen käyttöä voi jatkaa nuoren täytettyä 18 vuotta.

Traficom on arvioinut, että kevytautojen käyttäjiksi siirtyy 12 000–41 000 nuorta – mopoautoja on nykyisin liikenteessä noin 9 000 kappaletta.

 

Teksti: Otavamedian toimitus

Kuva: Vilja Harala