Close

Ota hyöty irti sähköautosi jarruista – hallitsetko nämä toiminnot?

Regeneratiivisen jarrutuksen hyödyntäminen säästää jarruja ja tekee ajosta mukavampaa. Koostimme vinkit Hyundain sähkö­autoilla ajaville.

Sähkö- ja polttomoottoriautoilla jarruttaminen eroavat merkittävästi toisistaan. Vaikka tekniikka itsessään on autoilijalle helppotoimista, suurin ero liittyy liike-energian talteenottoon. 

Sähköautolla regeneratiivinen jarrutus pystyy keräämään osan kiihdyttämiseen käytetystä energiasta takaisin talteen myöhempää käyttöä varten. Näin ajaminen on taloudellisempaa ja auton mekaaniset jarrut kuluvat polttomoottori­autoa vähemmän. 

Rullaa mahdollisimman paljon

Vaikka sähköautolla pystytään keräämään merkittävä osa hidastuvuusenergiasta talteen, fysiikan lait koskevat myös sitä. Energiahäviötä tapahtuu aina regeneratiivisessa jarrutuksessa, ja taloudel­lisinta meno onkin, jos mahdollisimman suuri osa matkasta pystytään ajamaan vapaalla rullaten. 

Toisin kuin monella muulla merkillä, Hyundain sähköautoissa regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuuden säätö tapahtuu intuitiivisesti ja helposti ajon aikana ohjauspyörän siivekkeistä. Autoilijan on mahdollista valita siivekkeistä myös täysin vapaasti rullaava 0-asento. 


Ohjauspyörän siivekkeistä on helppoa säätää jarrutuksen voimakkuutta ajon aikana.

Sähköautojen lisäksi myös Hyundain uusissa täyshybrideissä pystyy säätämään regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta.

Näin esimerkiksi taajamaliikenteessä autoilijan kannattaa kiihdyttää tavoite­nopeuteen ja nostaa sen jälkeen kaasupoljin ja rullailla mahdollisimman pitkälle, olettaen että edessä siintävät liikennevalot tai muuta liikennettä. Lähestyttäessä hidastetta ohjauspyörän siivekkeistä säädetään asteittain regeneratiivista jarrutusta voimakkaammalle. 

Halutessaan regeneratiivisen jarrutuksen voi asettaa myös auto-asentoon, jolloin auto seuraa edellä ajavaa tutkan avulla ja säätää jarrutusvoimakkuutta automaattisesti.

Käytä i-Pedalia kaupungissa

Hyundain uusissa sähköautoissa on i-Pedal-toiminto, joka mahdollistaa niin sanotun yhden polkimen ajamisen. Toiminto kytketään päälle ohjauspyörän siivekkeistä säätämällä jarrutusvoimakkuus maksimiin, jolloin mittaristoon ilmestyy ”i-Pedal”-merkkivalo. 

Yhden polkimen ajo on erityisen miellyttävää kaupunkiliikenteessä, jossa jarrutukset ja kiihdytykset seuraavat jatkuvasti toisiaan. Ennakoivalla ajotyylillä kuljettajan ei ole välttämättä lainkaan tarvetta painaa varsinaista jarrupoljinta, sillä auto hidastaa pysähdyksiin asti, kun kuljettaja nostaa jalan kokonaan pois kaasupolkimelta.

Ennakoivalla ajotyylillä ei ole välttämättä lainkaan tarvetta painaa varsinaista jarrupoljinta.

Muista jarrujen herkistys

Vaikka mekaanisten jarrujen vähäinen kuluminen on huoltolaskujen kannalta positiivinen asia, autoilijan on muistettava käyttää mekaanisia jarruja säännöllisin väliajoin – esimerkiksi kerran viikossa. 

Jarrut ovat kuluvia osia, ja kuluvat osat vaativat käyttöä pysyäkseen vet­reinä ja käyttökunnossa. Mikäli sähkö­autoilija ajaa vain sähkömoottorin regeneratiivista jarrutusta hyödyntäen, mekaaniset jarrut voivat jämähtää. 

Jarrujen herkistäminen tapahtuu kytkemällä auton regeneratiivinen jar­rutus nolla-asentoon ja jarruttamalla muutamia kertoja voimakkaasti vauh­dista pysähdyksiin asti. Autoilijan tulee luonnollisesti suorittaa jarrujen her­kistäminen muuta liikennettä vaaran­tamatta.


Teksti  Teemu Granström  |  Kuvat  Hyundai

Tutustu tarkemmin Hyundai sähköautoihin: