Ota hyöty irti sähköautosi jarruista – hallitsetko nämä toiminnot?
Sähkö- ja polttomoottoriautoilla jarruttaminen eroavat merkittävästi toisistaan. Vaikka tekniikka itsessään on autoilijalle helppotoimista, suurin ero liittyy liike-energian talteenottoon.
Sähköautolla regeneratiivinen jarrutus pystyy keräämään osan kiihdyttämiseen käytetystä energiasta takaisin talteen myöhempää käyttöä varten. Näin ajaminen on taloudellisempaa ja auton mekaaniset jarrut kuluvat polttomoottoriautoa vähemmän.
Rullaa mahdollisimman paljon
Vaikka sähköautolla pystytään keräämään merkittävä osa hidastuvuusenergiasta talteen, fysiikan lait koskevat myös sitä. Energiahäviötä tapahtuu aina regeneratiivisessa jarrutuksessa, ja taloudellisinta meno onkin, jos mahdollisimman suuri osa matkasta pystytään ajamaan vapaalla rullaten.
Toisin kuin monella muulla merkillä, Hyundain sähköautoissa regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuuden säätö tapahtuu intuitiivisesti ja helposti ajon aikana ohjauspyörän siivekkeistä. Autoilijan on mahdollista valita siivekkeistä myös täysin vapaasti rullaava 0-asento.
Näin esimerkiksi taajamaliikenteessä autoilijan kannattaa kiihdyttää tavoitenopeuteen ja nostaa sen jälkeen kaasupoljin ja rullailla mahdollisimman pitkälle, olettaen että edessä siintävät liikennevalot tai muuta liikennettä. Lähestyttäessä hidastetta ohjauspyörän siivekkeistä säädetään asteittain regeneratiivista jarrutusta voimakkaammalle.
Halutessaan regeneratiivisen jarrutuksen voi asettaa myös auto-asentoon, jolloin auto seuraa edellä ajavaa tutkan avulla ja säätää jarrutusvoimakkuutta automaattisesti.
Käytä i-Pedalia kaupungissa
Hyundain uusissa sähköautoissa on i-Pedal-toiminto, joka mahdollistaa niin sanotun yhden polkimen ajamisen. Toiminto kytketään päälle ohjauspyörän siivekkeistä säätämällä jarrutusvoimakkuus maksimiin, jolloin mittaristoon ilmestyy ”i-Pedal”-merkkivalo.
Yhden polkimen ajo on erityisen miellyttävää kaupunkiliikenteessä, jossa jarrutukset ja kiihdytykset seuraavat jatkuvasti toisiaan. Ennakoivalla ajotyylillä kuljettajan ei ole välttämättä lainkaan tarvetta painaa varsinaista jarrupoljinta, sillä auto hidastaa pysähdyksiin asti, kun kuljettaja nostaa jalan kokonaan pois kaasupolkimelta.
Ennakoivalla ajotyylillä ei ole välttämättä lainkaan tarvetta painaa varsinaista jarrupoljinta.
Muista jarrujen herkistys
Vaikka mekaanisten jarrujen vähäinen kuluminen on huoltolaskujen kannalta positiivinen asia, autoilijan on muistettava käyttää mekaanisia jarruja säännöllisin väliajoin – esimerkiksi kerran viikossa.
Jarrut ovat kuluvia osia, ja kuluvat osat vaativat käyttöä pysyäkseen vetreinä ja käyttökunnossa. Mikäli sähköautoilija ajaa vain sähkömoottorin regeneratiivista jarrutusta hyödyntäen, mekaaniset jarrut voivat jämähtää.
Jarrujen herkistäminen tapahtuu kytkemällä auton regeneratiivinen jarrutus nolla-asentoon ja jarruttamalla muutamia kertoja voimakkaasti vauhdista pysähdyksiin asti. Autoilijan tulee luonnollisesti suorittaa jarrujen herkistäminen muuta liikennettä vaarantamatta.
Teksti Teemu Granström | Kuvat Hyundai
Tutustu tarkemmin Hyundai sähköautoihin:
- Hyundai INSTER
- Hyundai KONA Electric
- Hyundai IONIQ 5
- Hyundai IONIQ 5 N
- Hyundai IONIQ 6
- Hyundai IONIQ 9