Renkaiden vaihtoaika on taas käsillä
Renkaiden vaihto sisältää useita pieniä, mutta sitäkin tärkeämpiä huomioitavia seikkoja, joiden avulla niin vaihtotyöstä kuin liikenteestäkin tulee turvallista. Esimerkiksi turhan heiveröiset tunkit ja mutterinvääntimet kannattaa unohtaa. Huoleton vaihtoehto on käyttää asiantuntijaliikkeen renkaanvaihtopalvelua.
Renkaiden kunto
Renkaiden kunto on syytä tarkastaa ennen niiden alle asentamista. Lain mukaan kesärenkaissa urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä. Rengaskaupoille on kuitenkin syytä lähteä viimeistään silloin, kun vanhojen kumien urasyvyys on madaltunut kolmen millimetrin paikkeille. Talvirenkaissa lain vaatima urasyvyys on 3 mm, liikenneturvallisuus puolestaan vaatii vähintään 4 milliä. Myös renkaiden ikä vaikuttaa niiden ominaisuuksiin – vanhemmiten kumiseos kovettuu ja sen pitokyky heikkenee.
Hyvä tapa renkaiden urasyvyyden mittaamiseen on mitata urat sekä renkaiden keskeltä että molemmilta sivuilta. Jos päädyt ostamaan uudet renkaat, muista valita autoosi sopiva ja sallittu rengaskoko sekä nopeusluokka. Hyundai-jälleenmyyjäsi auttaa sinua mielellään.
Renkaiden pyörimissuunnalla ja rengaspaineilla on merkitystä
Tarkista, että renkaiden pyörimissuunnat ovat oikein. Pyörimissuunta on yleensä merkitty renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Renkaan ominaisuudet on suunniteltu toimimaan parhaiten oikealla pyörimissuunnalla. Kesärenkaissa on melko harvoin pyörimissuuntaa, mutta talvirenkaissa se useimmiten on. Jos merkintää ei ole, rengasta voi käyttää molempiin suuntiin, mutta pyörimissuunnan on syytä säilyä samana kaikilla käyttökerroilla.
Aiemmin käytössä olleisiin renkaisiin on tapana merkitä paikka, jossa rengas on ollut, kuten VE tai OT, jotka tarkoittavat vasenta etu- ja oikeaa takarengasta. Kuten sanottu, renkaiden pyörimissuunnan olisi hyvä säilyä samana, vaikkei sitä erikseen olisi määrätty. Pyörimissuunnan vaihtuminen saattaa nopeuttaa renkaiden kulumista erityisesti talvirenkaissa.
Renkaiden ilmanpaineet voi tarkistaa jo ennen kuin ne kiinnitetään autoon. Rengaspaine mitataan kylmistä renkaista. Minimipaineet on merkitty kuljettajan oven viereisessä pilarissa olevaan tarraan. Löydät ne myös autosi käyttöohjekirjasta.
Pelkkään silmämääräiseen arvioon ei kannata luottaa, sillä liian matala ilmanpaine on hankala huomata paljaalla silmällä varsinkin hyvin matalaprofiilisissa renkaissa. Jos paineet ovat hävinneet kokonaan, asiaan on jokin syy, eli vika renkaassa, vanteessa tai venttiilissä. Silloin edessä on reissu asiantuntijan luokse.
Liian matalilla paineilla ajaminen nopeuttaa renkaan kulumista ja vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin heikentävästi. Liian korkea rengaspaine puolestaan kuluttaa rengasta epätasaisesti ja saattaa tehdä ajosta epämiellyttävän pompottavaa. Sekä liian matala että liian korkea rengaspaine heikentävät renkaiden pitokykyä.
Renkaiden irrottaminen ja kiinnittäminen
Renkaat on aina kiinnitettävä kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla muttereilla. Mutterit kiristetään momenttiavaimella autonvalmistajan ohjekirjassa kerrottuun momenttiin. Liiallinen kiristäminen saattaa vahingoittaa vannetta ja liian löyhälle jäänyt mutteri saattaa irrota kesken ajon. Alle vaihdettujen renkaiden mutterit kiinnitetään ristiperiaatteella eli kiristetään toisistaan kauimmaiset kiinnityspisteet peräkkäin. Tällä tavalla varmistetaan vanteen keskittyminen oikealle paikalleen. Loppukiristys tehdään, kun auto on laskettu pyörilleen. Jälkikiristys on hyvä tehdä noin 100-200 ajokilometrin jälkeen.
Huomioi turvallisuus
Käytä riittävän laadukasta ja järeää tunkkia, jonka satula, eli autoa vasten tuleva levy, on muodoltaan sopiva autossa olevaan nostokohtaan. Autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista, jotka on usein merkitty auton helmaan esimerkiksi pienellä nuolella; varmista asia vielä auton käyttöohjekirjasta. Niissä autoissa, joissa toimitetaan mukana vararengas, on mukana myös tunkki. Auton mukana toimitettava tunkki on tarkoitettu käytettäväksi vain rengasrikon sattuessa, ei säännölliseen käyttöön.
Nosta autoa vain tukevalla, tasaisella alustalla. Esimerkiksi sora- tai hiekkapinnalla ei kannata ryhtyä nostohommiin, sillä tunkki voi painua tai jopa kaatua auton alla. Hyvä tapa varmistaa auton pysyminen sopivalla työskentelykorkeudella on asettaa sen alle tunkin lisäksi riittävän jykevä autopukki.
Ennen auton nostamista varmista, että manuaalivaihteisessa autossa on käsijarru päällä ja vaihde ykkösellä. Automaattivaihteisessa autossa huolehdi, että vaihteenvalitsin on P-asennossa.
Kun olet vaihtanut renkaat ja lasket auton alas, mittaa ja aseta rengaspaineet oikeiksi. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tähän vaihtopaikassa, aja mahdollisimman lyhyttä reittiä huoltoasemalle ja hoida renkaiden ilmanpaineet siellä oikealle tasolle. Muista, että rengaspainearvot on ilmoitettu kylmiin renkaisiin. Ajaminen lämmittää ja jopa kuumentaa renkaita. Mikäli ajomatka ennen mittausta ja arvojen säätöä on ollut pitkä, on hyvä antaa auton seistä hetki ennen toimeen ryhtymistä, jotta renkaat ehtivät jäähtyä.
Autosi oikeat rengaspaineet löydät käyttöohjekirjasta ja kuskin oven vieressä olevasta palkista. Ilmoitetut lukemat ovat minimiarvoja. Auton kuormaus vaikuttaa siihen, millainen paine on optimaalinen: alhaisempi paine on hyvä, kun autossa on vain kuljettaja, täyteen lastattu auto tarvitsee korkeammat rengaspaineet.
Sähköautoissa huomioitavaa
Sähköauton renkaat voi vaihtaa itse, kunhan huomioi pari asiaa erityisen tarkasti: Tunkin on oltava riittävän vahva sähköauton nostamiseen, ja nostokohtien on oltava täsmälleen oikeat, jotta auton pohjassa oleva akusto ei vaurioidu. Jos hankit uudet renkaat, niiden kantavuuden täytyy olla riittävä. Myös vanteiden kantavuus täytyy olla tarkoitettu tavanomaista painavammalle autolle. Tärkein muistettava asia on, että jos olet hiukankaan epävarma auton nostamisesta tai rengas- tai vannevalinnassa, käänny asiantuntijan puoleen.
Renkaiden pesu ja merkitseminen
Autosta pois otetut pyörät kannattaa pestä huolellisesti, jotta lika ei kuivu niihin kausisäilytyksen aikana. Puhtaita renkaita on myös miellyttävämpi käsitellä.
Muista merkitä pyöriin niiden paikka autossa – esimerkiksi merkintä VE tarkoittaa vasenta etupyörää, OT oikeaa takapyörää ja niin edelleen. Nastarenkaita käytettäessä merkintä on erityisen tärkeä, sillä pyörimissuunnan vaihtuminen rasittaa nastoja ja saa todennäköisesti osan niistä irtoamaan. Kuten jo edellä todettiin, pyörimissuunnalla on muutenkin merkitystä, sillä renkaan optimaalinen toiminta edellyttää kuvion osumista tiehen tarkoitetussa suunnassa.
Missä renkaita saa ja kannattaa säilyttää?
Renkaiden varastointipaikkaa miettiessä on hyvä huomioida tarkoitukseen sopivat olosuhteet. Kumiseoksen ominaisuuksiin vaikuttavat muun muassa lämpötila, valo ja kosteus. Renkaat on suojattava myös joutumasta kosketuksiin öljyjen, rasvojen ja liuottimien kanssa. Säilytykseen menevien renkaiden ilmanpaineiden on oltava riittävät, jotta renkaiden muoto säilyy oikeana. Paineiden merkitys korostuu, jos renkaat säilytettään pinottuna.
Jos asut kerros- tai rivitalossa tai muussa taloyhtiössä, on viisasta varmistaa taloyhtiön säännöt renkaiden säilytyksestä. Aina renkaiden säilytys esimerkiksi kellarin häkkikomerossa ei ole sallittua.
Rengashotelli on hyvä vaihtoehto
Kodin sijaan renkaita voi säilyttää myös rengashotellissa, jonne lepokautta viettävän pyöräsarjan voi varastoida. Rengashotellissa renkaat säilytetään sopivassa lämpötilassa valolta ja kosteudelta suojassa, jolloin niiden ominaisuudet säilyvät paremmin. Useimmiten rengashotellit tarjoavat renkaiden kausivaihtoa, joten paketti on helppoutta hakevalle autoilijalle todella kätevä.
Rengashotellin asiantunteva henkilökunta osaa myös tarkistaa renkaiden kunnon ja iän puolestasi ja kertoo, jos renkaiden uusiminen on tarpeellista.
Hyundai-autoilija voi huoletta suunnata lähimpään merkkihuoltoon, sillä renkaanvaihdot kuuluvat kaikkien Hyundai-huoltojen palveluihin.