Sähkö pyörittää monenlaisia renkaita
Aktiivinen pyöräilytubettaja Jaakko ”Kampiapina” Alajoki ja sähköautobloggari Tuomas Sauliala veivät kulkuvälineensä metsään. Autoilun ja pyöräilyn yhteispeli oli tällä retkellä sähköistä ja saumatonta.
Maastopyöräilyn suosio on kasvanut viime vuosina. Lihasvoimalla etenevä maastopyöräilijä miettii jatkuvasti ajolinjoja, painonsiirtoa etu- ja takapyörän välillä sekä oikeita hetkiä polkaista voimaa takarenkaalle. Ylämäet ovat raskaita kiivetä hankalassa maastossa, kun renkaat ovat pidon maksimoimiseksi miltei tyhjät.
Sähköavustus muuttaa maastopyöräilyn luonnetta täysin. Sähkömaastopyöräilijällä on voimaa ja vääntöä käytössään joka hetki lähes rajattomasti, ainoa rajoite sen käytölle on takarenkaan pito. Pyörän käsittelyyn vaikuttaa myös perinteistä maastopyörää paljon raskaampi kulkupeli.
Sähköavusteinen pyöräily korostaakin kuskin teknistä osaamista ja tuo etenemiseen vauhtia tasamaalla ja ylämäissä. Ryhmässä ajettaessa sähköavusteinen maastopyörä myös tasaa eri kuskien taito- ja kuntotasoja, eli esimerkiksi työpaikan virkistyspäiviin sähkömaastopyöräily sopii mainiosti. Helpoin tapa tutustua lajiin on vuokrata sähkömaastopyörä vaikkapa muutamaksi tunniksi!
IONIQ 5 pähkinänkuoressa
Pituus | 4 635 mm |
Leveys | 1 890 mm |
Korkeus | 1 605 mm |
Akseliväli | 3 000 mm |
Maavara | 160 mm |
Tavaratila
takana | 527 / 1 587 litraa |
edessä | |
– takavetoisessa | 57 l / 25 kg |
– nelivetoisessa | 24 l / 10 kg |
Teho
takavetoisessa | 217 hv |
nelivetoisessa | 305 hv |
Vääntö
takavetoisessa | 350 Nm |
nelivetoisessa | 605 Nm |
Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 / 5,2 s
Yhdistetty kulutus
takavetoisessa | 16,8 kWh/100 km |
nelivetoisessa | 17,7 kWh/100 km |
Päästöt 0 g/km
Perävaunumassa
jarruton | 750 kg |
jarrullinen | 1 600 kg |
Kattokuorma 80 kg
Varustetasot Style ja Premium
Maastopyöräretki on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä bloggaaja Tuomas Saulialan ja tubettaja Jaakko ”Kampiapina” Alajoen kanssa. Katso reissun video Jaakon YouTube-kanavalta ja lue Tuomaksen blogista tarkempi reissukuvaus!
-> Lue lisää Hyundain Kaistalla-asiakaslehden artikkeleita
-> Lue lisää uutisia Hyundain sähköautoista