Close

Sähköä tankkiin, kiitos! ‒ Kaiken maailman kysymyksiä sähköautoista

Sähköautoilu on kehittynyt viime aikoina sellaista vauhtia, että me tavalliset kaasuttelijat emme ole aina pysyneet kyydissä. Koostimmekin pienen ”myös ne tyhmät kysymykset, joita et kehtaisi kysyä” -listan. Toivottavasti siitä on apua ja iloa autokaupoilla!
Mistä tiedän, milloin ”sähkötankki” on tyhjä ja se pitää ladata?

Auton mittaristossa on mittari tähän kuten bensiini- ja dieselautoissakin.

Miten löydän tien päällä latauspisteen? Onko sellainen joka huoltoasemalla?

Joidenkin tavanomaisten huoltoasemien yhteydessä on myös sähköauton latauspaikkoja, mutta ei aina. Jos autossa on navigointilaite, sinne on esitallennettu osa julkisista latauspisteistä ja navigaattorin avulla löytää latauspisteelle. Latauskartta.fi-verkkosivustolla on myös kattavasti latausasemia.

Lähiostoskeskuksen parkkihallissa on sähkölatausparkkipaikkoja. Miten näissä toimitaan? Pitääkö auto siirtää pois, kun lataus on täynnä, vaikka haluaisin vielä kierrellä ostoksilla?

Latauspaikoilla saa ladata ja pysäköidä sen aikaa, kun pysäköintipaikalla on annettu lupa pysäköidä, esimerkiksi kiekolla 3 tuntia tai 5 tuntia. Täyteen ladattu auto on kohteliasta siirtää pois latauspaikalta kohtuullisessa ajassa.

Mitä jos kaikki paikat ovat varattuja ja minun pitäisi päästä lataamaan autoani?

Kun saapuu täydelle latausasemalle, täytyy odottaa latauspaikan vapautumista. Joidenkin palveluntarjoajien latauspisteitä pystyy varaamaan etukäteen mobiilisovelluksella. Lataustarpeita kannattaa suunnitella etukäteen, jotta ne ovat saumaton osa arkea. Tavanomaisten reittien latausasemat oppii nopeasti.

Kauanko lataaminen kestää?

Lataamiseen kuluva aika riippuu latausaseman tehosta, auton vastaanottokyvystä ja akun koosta sekä ulkoisista olosuhteista. Täyssähköautoa voi ladata pikalaturista, jolloin auton lataaminen on nopeampaa kuin kotipistorasiasta.

Mitä lataaminen maksaa? Käykö kortti?

Hinta määräytyy palveluntarjoajan mukaan. Palveluntarjoajia on useita, ja hinnoittelu voi perustua käytettyyn aikaan tai vastaanotettuun energiamäärään. Tietääksemme Suomessa ei vielä ole latausasemaa, jossa voisi maksaa pankki- tai luottokortilla, vaan palveluntarjoajat edellyttävät rekisteröitymistä.

Pitääkö akku ladata aina täyteen?

Ei tarvitse. Akku kestää kyllä satunnaisen lyhytaikaisen latauksen ongelmitta.

Voinko kotona ladata autoa tavallisesta pistokkeesta?

Pääsääntöisesti kyllä. Tarkista kuitenkin, että tavallinen, eli niin sanottu Suko-pistorasia, soveltuu ladattavan auton tarvitsemalle virralle ja kuormitukselle. Auton voi ladata myös kiinteällä latauslaitteella kotona, kauppakeskuksissa tai parkkihallissa. Kotilatauslaitteen asentaa aina sähköasentaja. Kolmas lataustapa on pikalataus esimerkiksi huoltoasemalla.

Voiko auton akku tyhjentyä itsestään, jos autolla ei ajeta pitkään aikaan?

Pitkällä aikavälillä ajoakku voi tyhjentyä itsekseen, vaikkei autolla ajetakaan. Tämä vaatii kuitenkin todella pitkän ajan varsinkin, jos akun varausaste on seisonta-ajan alkaessa korkea. Jos täysin tyhjän akun jättää seisomaan pitkäksi aikaa, on riskinä akun vaurioituminen.

Kännykän akut eivät kestä pakkasta. Miten on auton sähköakkujen kanssa – toimivatko ne Suomessa pakkasella?

Akut eivät yleisesti pidä kylmästä, mutta autoissa litiumionipolymeeriakut kestävät hyvin kylmyyttä ja jopa elinkaari kylmemmissä olosuhteissa on pidempi. Akustossa on myös lämmitys, joka parantaa akun ulosantotehoa.

Voiko autosta saada sähköiskun?

Tästä ei ole pelkoa. Kolaritilanteessa auton turvajärjestelmä katkaisee korkeajännitepiirin havaitessaan törmäyksen, käytännössä autosta siis ”menee sähköt”. Edes onnettomuustilanteessa sähköiskun vaaraa ei ole.

Millaisille matkoille sähköauto on sopiva valinta?

Päivittäiset ajomatkat Suomessa ovat keskimäärin alle 60 kilometriä vuorokaudessa. Muutaman kymmenen kilometrin päivittäisiin ajoihin sähköauto sopii erinomaisesti. Ruuhkissa se ei kuluta sähköä samalla tavalla kuin polttomoottori polttaa polttonestettä. Myös pidemmille matkoille sähköauto soveltuu erinomaisesti, mutta tauot kannattaa suunnitella etukäteen siten että taukopaikalla on latausmahdollisuus. Pientä puskuria kannattaa jättää, jos latauspaikka sattuukin olemaan varattu tai epäkunnossa.

Kuinka kestäviä akut ovat? Pitääkö niitä vaihtaa?

Tästä ei ole toistaiseksi kokemusta. Sähköauton akkuun voidaan tarpeen mukaan vaihtaa akuston moduuleita, eli koko akkua ei tarvitse vaihtaa kerralla.

Olen ymmärtänyt, että sähköautojen akkujen tekeminen ei ole kovin ekologista. Onko näin? Kierrätetäänkö akkuja?

Vialliset akut ja akkumodulit kierrätetään Suomessa asianmukaisesti maahantuojan ja yhteistyökumppaneiden kautta.

Hybridi- tai sähköautoa pitää ilmeisesti jonottaa tällä hetkellä tosi kauan? Onko näin?

Sähköautojen saatavuus on parantunut ja niissä on tällä hetkellä normaali toimitusaika. Hyundai aloitti maaliskuussa Kona Electricin valmistuksen myös Tšekissä ja lisäsi valmistuskapasiteettia Etelä-Korean tehtaallaan. Toimenpiteiden odotetaan lyhentävän Kona Electricin toimitusaikoja myös Suomessa, vaikkakin Suomeen tulevat autot valmistetaan Koreassa.

Onko sähköauto kalliimpi kuin tavallinen bensa-auto?

Sähköauton hankintahinta on tällä hetkellä jonkin verran kalliimpi kuin bensiinikäyttöisen auton. Käytössä sähkö on polttonesteitä edullisempaa, ja sähköauto muuttuu ajosuoritteesta riippuen bensiiniautoa edullisemmaksi 5 – 8 vuodessa. Kaikessa ajossa kannattaa noudattaa taloudellisen ajon tapaa.