Close

Seuraavan sukupolven polttokennoautokonsepti

Hyundai visioi Genevessä tulevaisuuden päästötöntä autoilua. Uusi polttokennoteknologia on entistä suorituskykyisempää ja taloudellisempaa. FE Fuel Cell -konsepti vihjaa, mitä Hyundain ekoauto-ohjelman seuraava vaihe sisältää.

Hyundai esitteli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2017 futuristisen FE Fuel Cell Concept -polttokennokonseptin, joka antaa vihjeitä siitä, miltä vetykäyttöisten autojen seuraava sukupolvi voi näyttää. Hyundai on vakiinnuttanut paikkansa polttokennoautojen maailmanlaajuisena markkinajohtajana ja FE Fuel Cell -konsepti on uusin edistysaskel Hyundain kunnianhimoisella matkalla kohti vetyenergian käyttöön perustuvaa, täysin päästötöntä autoilua.

 

Hyundai oli myös mukana käynnistämässä maailmanlaajuista Hydrogen Council -aloitetta Davosin talousfoorumissa tämän vuoden alussa. Aloitteen tarkoituksena on edistää polttokennoautojen kehitystä ja kaupallistamista vaihtoehtona fossiilisia polttoaineita käyttäville autoille. Hyundai on ollut polttokennoautojen kehityksen eturintamassa jo kahden vuosikymmenen ajan. Vuonna 1998 aloitettiin polttokennojen kehitystyö, Santa Fe FCEV esiteltiin vuonna 2000. ix35 Fuel Cell oli maailman ensimmäinen polttokennoauto sarjatuotannossa v. 2013.

Hyundai Motor Companyn hallituksen varapuheenjohtaja Woong Chul Yang kommentoi uutta konseptiautoa: ”Hyundailla on vahvat perinteet innovatiivisten ja polttoainetaloudellisten autojen valmistamisessa. Polttokennoteknologian suunnannäyttäjänä tähtäämme autoilun ja ympäristön kannalta kestävän kehityksen maailmanlaajuiseen markkinajohtajuuteen. Haluamme toteuttaa unelmamme vetyenergian käyttöön perustuvasta yhteiskunnasta. Siksi haastamme kaikki sidosryhmät – ei pelkästään autonvalmistajia – tekemään yhdessä töitä vedyntuotannon ja jakelun sekä tarvittavan infrastruktuurin kehittämiseksi.”

FE Fuel Cell -konsepti on osa Hyundain ekoauto-ohjelmaa, jonka puitteissa yhtiö aikoo julkistaa vuoteen 2020 mennessä ainakin neljätoista uutta ympäristön kannalta tärkeää automallia. Ohjelma sai alkunsa polttoainetaloudellisten ja ympäristöystävällisten autojen kasvavasta maailmanlaajuisesta kysynnästä.

FE Fuel Cell -konseptin soljuvat muodot ovat saaneet inspiraationsa luonnosta: veden lisäksi auto ei myöskään tuota minkäänlaisia päästöjä. Puhdaspiirteinen ja seesteinen muotoilu korostaa konseptin ympäristöystävällistä luonnetta. Minimalistinen ulkomuoto on tiukan funktionaalinen, esimerkikkinä tyylikäs takailmanohjain ja integroidut ilmanottoaukot, joiden älykäs suunnittelu parantaa aerodynaamisia ominaisuuksia.

”FE” on lyhenne sanoista ”Future Eco”, jotka viittaavat uutuuskonseptissa hyödynnettyyn innovatiiviseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan. FE Fuel Cell -konseptin erityisominaisuuksiin kuuluu muun muassa sisäinen ilmankostutin, joka parantaa sisätilojen mukavuutta auton vetyjärjestelmästä vapautunutta vettä kierrättämällä.

 

Konseptin ekouskottavuutta ja mukavuutta parantavia ominaisuuksia ovat auton omasta energiajärjestelmästä virtansa saavat kannettavat akkuyksiköt, joita matkustajat voivat käyttää omien laitteidensa lataamiseen. Tavaratilassa on myös erityinen säilytyspaikka ja latauspiste sähköskootterille. Tämä kertoo Hyundain halusta kehittää integroituja liikenneratkaisuja, jotka mukautuvat tulevaisuuden elämäntyyleihin.

Uusi konseptiauto ei ole pelkästään esteettinen ja innovatiivinen, vaan myös suorituskykyinen. Nykyisen vetytankkausinfrastruktuurin rajallisuus on haluttu huomioida konseptin toimintamatkassa, joka on yhdellä tankkauksella yli 800 kilometriä. Monia FE Fuel Cell -konseptin ominaisuuksia tullaan hyödyntämään vuoden 2018 aikana lanseerattavassa uudessa ja erityisessä SUV-polttokennomallissa.

 


Kuvassa Chris Drozdowski, sisätilan suunnittelija ja Innwhan Kim, vanhempi ulkoasudesigner

Mikä inspiroi FE Fuel Cell -konseptin suunnittelussa, Innwhan Kim?

Idea lähti auton pääasiasta, vedystä. Halusimme auton olevan puhdas ja raikas, kuten vety. Kuten nyt nähdään, autossa ei ole suuria luonnelinjoja eikä kiireistä tunnelmaa, se on puhdas ja rauhallinen. Vedyn lisäksi toinen pääteema, jota yritämme kuvata, on vedenkierto, mikä tarkoittaa rajatonta energiaa. Kun katsoo auton ulkoasua, huomiota herättävät valot edessä ja takana johtavat linjaan, joka ympäröi autoa luonnollisesti. Tämä korostaa auton puhdasta ja rauhallista muotoilua.

Miksi tiimi päätyi vastakkaisiin suuntiin avautuviin oviin?

Halusimme ratkaisun, joka parhaalla mahdollisella tavalla näyttää upean sinisen sisätilan. Nämä ovet antoivat meille mahdollisuuden esitellä sisätilat ja yhdistää se paremmin ulkoasuun. Sekä sisätilat että ulkopuoli ovat kokonaisuus – niitä ei ole luotu erikseen – yritimme luoda taideteoksen.

Mitä eroa on suunnitella tuotantoauto tai konseptiauto, josta tiedät, ettei se todennäköisesti etene tuotantoon?

Työ on aina haastavaa, suunnitteletpa konsepti- tai tuotantoautoa. Tuotantoauton suunnittelussa on enemmän rajoituksia ja näissä rajoissa on luotava jotain tuoretta. Konseptiauton suunnittelussa on oltava  todella luova ja hulluteltava, uusien ideoiden löytäminen on hyvin haastavaa. Meidän on myös oltava ajan tasalla uusien teknologioiden ja vallitsevien suuntausten suhteen, jotta voimme tehdä valmiista konseptiautosta tähden.

 

”Kelluva sisätila”, suuri sininen avoin tila kuin valtameri


Chris Drozdowski työskenteli kahdeksan kuukautta FE Fuel Cell Conceptin sisätilojen suunnittelijana.

 

Mistä inspiraatio FE Fuel Cell Conceptin sisätiloihin?

Vety-polttokennoteknologialla oli suuri vaikutus sisätiloihin. Erityisesti vedellä on ollut tärkeä rooli projektin alusta alkaen ja sitä heijastelee väritiimin valitsema kirkkaan sininen väri. Pidimme tilan minimalistisena keskittymällä teknologioihin luodaksemme tilavan ja avoimen tilan.

Annoimme FE Fuel Cell -konseptin istuimille ja konsolille kelluvan ilmeen. Kojetaulun kaareva monitori ja sivumonitori konsolissa korostavat sisätilan innovatiivisuutta.  Ulkoasun puhtaalla ja modernilla designilla on myös tärkeä vaikutus. Halusimme säilyttää ulkoasun ja sisätilan välillä yhteneväisen tarinan Hyundain positiivisesta ja kekseliäästä tulevaisuudesta.

Miten konseptiauton suunnittelu eroaa tuotantoauton suunnittelusta?

Konseptiauton suunnittelussa on paljon enemmän vapautta sarjatuotantomalliin verrattuna. Esimerkiksi lattiasta täysin irrallaan olevan konsolin voi tehdä konseptiin, mutta se on paljon vaikeampaa sarjatuotantomallissa.

Lue lisää

Innwhan Kim, vanhempi ulkoasudesigner

Chris Drozdowski, sisätilojen suunnittelija