Close

Suomeen ensimmäinen Hyundai Nexo -polttokennoauto

Hyundai Nexo on Hyundain toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto (FCEV). Auton käyttövoimana on puhdas vety.

Innovatiivisen polttokennoauton pakoputkesta tulee vain vesihöyryä. Nexon toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan ja sen tankkaaminen vie vastaavan ajan kuin polttomoottoriauton tankkaaminen eli noin viisi minuuttia.

8.11.2021 esiteltiin Suomen ensimmäinen Hyundai Nexo, jonka on hankkinut käyttöönsä oululainen Skarta Group Oyj. Skartan missiona on rakentaa puhdasta tulevaisuutta ja sen liiketoiminta muodostu päästötöntä teknologiaa hyödyntävien energiantuotannon ratkaisujen rakentamisesta sekä vaativista erikoisrakentamisen projekteista, joista sillä on vuosikymmenien kokemus. Yhtiön strategisena tavoitteena on laajentaa toimintaansa kohti puhtaan energian kokonaishankkeiden kehittämistä, rakentamista ja omistamista.

Haluamme siis osoittaa esimerkillämme, että vihreän vedyn teknologian kehittäminen, vedyn tuottaminen ja sen käyttöönotto niin liikenne- kuin teollisuuskäytössä on ensiarvoisen tärkeää koko Suomelle.

– Haluamme vauhdittaa vetytalouden etenemistä Suomessa, tehdään se sitten vaikka auto kerrallaan. Haluamme siis osoittaa esimerkillämme, että vihreän vedyn teknologian kehittäminen, vedyn tuottaminen ja sen käyttöönotto niin liikenne- kuin teollisuuskäytössä on ensiarvoisen tärkeää koko Suomelle. Skarta kehittää ja toteuttaa muun muassa Vierivoima-konseptinsa mukaisia tuuli- ja aurinkovoimahankkeita, ja uusiutuvan energian käyttöön ja varastointiin kuuluvat saumattomasti erilaiset tulevaisuuden vetyratkaisut. Missä muodossa ja millä aikataululla vihreän vedyn käyttöönotto etenee, on vielä arvailujen varassa, mutta näemme vedyssä erinomaisia kasvumahdollisuuksia myös Skartan liiketoiminnalle, Skarta Group Oyj:n toimitusjohtaja Tuomas Hirvonen kommentoi.

Ensimmäisen Suomeen rekisteröidyn Hyundai Nexo -polttokennoauton on myynyt Hyundain Pohjois-Suomen valtuutettu myynti- ja huoltoketju Wetteri Oy.

– On hienoa olla mukana edistämässä puhtaan energian autoilua yhdessä Skarta Groupin ja Hyundain kanssa. Tämä on historiallinen hetki koko Suomelle ja upeaa nähdä tällaista innovatiivista pelin avausta pohjoissuomalaiselta pörssiyhtiöltä, kommentoi Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula.

– Hyundain tavoitteena on nousta johtavaksi sähköisten voimalinjojen autonvalmistajaksi. Kyse ei ole valinnasta vedyn ja sähkön välillä, vaan siitä, että molemmat ovat käyttötarpeesta riippuen tulevaisuuden liikkumisen vaihtoehtoja, Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka avaa valmistajan ja maahantuojan näkökulmaa.

Oulussa maanantaina 8.11. järjestetyn tilaisuuden ja paneelikeskustelun yhteydessä valtiovallan tervehdyksen toi Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen.

Hyundain vetyhistoriaa

Hyundai on investoinut maailmanlaajuisesti vetypolttokennoteknologiaan yli kahden vuosikymmenen ajan. Yhtiön ensimmäisen polttokennosähköauto oli Santa Fe FCEV -prototyyppi. Hyundai oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka kaupallisti polttokennoauton sarjatuotannon lanseeraamalla vuonna 2013 ix35 Fuel Cellin. Viisi vuotta myöhemmin, vuonna 2018, ensiesiteltiin Hyundain toisen sukupolven polttokennoauto, Hyundai Nexo. Auto valmistetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa. Tuotantomäärä vuosina 2019 ja 2020 on ollut 6 000 kappaletta, joista Euroopassa on myyty yli 1 000 kappaletta.

Edistääkseen parempaa ja puhtaampaa tulevaisuutta Hyundai on sitoutunut kehittämään polttokennoteknologiaa edelleen.

Vuonna 2020 Hyundai toi Sveitsin kaupallisille markkinoille Xcient Fuel Cellin, maailman ensimmäisen sarjatuotannossa olevan polttokennolla toimivan raskaan kuorma-auton. Vuoden 2021 loppuun mennessä Sveitsin teillä on tarkoitus liikkua noin 200 Xcient-polttokennokuorma-autoa, ja tällä hetkellä käytössä olevalla kalustolla on ajettu jo yli miljoonaa kilometriä. Hyundai pyrkii toimittamaan Sveitsin markkinoille 1 600 raskasta kuorma-autoa vuoteen 2025 mennessä. Uudessa, vuoden 2021 malliversiossa on 190 kW:n vetypolttokennojärjestelmä, jossa on kaksi 95 kW:n polttokennoa ja yli 400 kilometrin toimintamatka kuormattuna.

Vetykäyttöisen linja-auton testaus Euroopassa on myös aloitettu. Hiljattain Hyundai luovutti polttokennolla toimivan Elec City Fuel Cell -bussinsa käyttöön sekä Saksan Müncheniin että Itävallan Wieniin. Sen 180 kW:n suuritehoinen vetypolttokennojärjestelmä koostuu kahdesta 90 kW:n vetypolttokennosta ja tarjoaa yli 500 kilometrin ajomatkan.

Hyundain vetyvisio

Hyundai Motor Group esitteli tulevien vuosien FCEV-suunnitelmansa Hydrogen Wave Forumissa, joka seurasi IAA Mobility 2021 -tapahtumaa syyskuussa 2021. Yhtiö kehittää parhaillaan kolmannen sukupolven polttokennojärjestelmäänsä. Hyundai esitteli myös innovatiivisen ”Full Flat System” -polttokennoratkaisun, jolla on potentiaalisia käyttömahdollisuuksia esimerkiksi PBV- ja MPV-ajoneuvoille, linja-autoille ja raitiovaunuille.

Hyundai aikoo myydä yli 110 000 polttokennohenkilöautoa ja raskaan liikenteen FCEV-ajoneuvoa maailmanlaajuisesti joka vuosi vuoteen 2025 mennessä. Edistyksellisenä vetypolttokennojärjestelmien kehittäjänä, sarjatuottajana ja viejänä Hyundai aikoo toimittaa polttokennoratkaisuja kaikentyyppiselle kalustolle.

Hyundai ilmoitti myös suunnitelmastaan ​​lisätä vetypohjaisten tuotteiden ja teknologioiden valikoimaa vuoteen 2040 mennessä vety-yhteiskuntaa varten. Yhtiö esitteli merkittävästi halvempia ja tilavuudeltaan pienempiä, seuraavan sukupolven 100 kW:n ja 200 kW:n polttokennojärjestelmiä, sekä tulevaisuuden polttokennokäyttöisiä tuotekonsepteja, kuten polttokennoilla varustettuja ajoneuvoja hätäapu- ja pelastustehtäviin sekä Trailer Drone -konseptin, vetykäyttöisen perävaunujärjestelmän, joka pystyy toimimaan täysin itsenäisesti.

Hyundai Motor Goup on linjannut useita kunnianhimoisia tavoitteita. Yhtiö suunnittelee olevansa ensimmäinen autovalmistaja, joka sähköistää kaikki hyötyajoneuvomallinsa, joko polttokennojärjestelmällä tai akkusähköisellä voimansiirrolla, vuoteen 2028 mennessä. Hyundai näkee, että vuonna 2030 polttokennoautoja on mahdollista saada akkusähköautoja vastaavalla hinnalla. Sen lisäksi, että polttokennojärjestelmiä sovelletaan kaikenlaiseen liikkumiseen, konserni aikoo tuoda teknologiaa yhteiskunnan muillekin osa-alueille, esimerkiksi energiaratkaisuina koteihin, kiinteistöihin ja voimaloihin.