Close

Suomen ensimmäinen vetykäyttöinen Hyundai ix35

Hyundai ix35 Fuel Cell on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen polttokennoauto. Tuotanto aloitettiin Ulsanin tehtailla Koreassa vuonna 2013.

Hyundai Motor Finland luovutti Suomen ensimmäisen vetykäyttöisen Hyundai ix35-mallin kaasuntuottaja, perheyritys Woikosken käyttöön. Woikoski tulee käyttämään WOI-1 rekisteritunnuksen saanutta autoa testatessaan kehittämäänsä uutta vetytankkausasemaa Suomen haastavissa olosuhteissa.

ix35-fc1_tammi_2014_450px_

Hyundai ix35 Fuel Cell on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen polttokennoauto. Tuotanto aloitettiin Ulsanin tehtailla Koreassa vuonna 2013. Hyundain suunnitelmissa on valmistaa 1 000 kappaleen rajoitettu määrä ix35-polttokennoautoja vuoteen 2015 mennessä.

Uusimman sukupolven Hyundain ix35 Fuel Cell on helposti käytettävä auto, jonka suunnittelussa on huomioitu kaikki turvallisuus- ja mukavuustekijät. Hyundai ix35 Fuel Cell voi myös ylpeillä samalla ajettavuudella ja suorituskyvyllä kuin perinteinen polttomoottorilla varustettu malli; kiihtyvyys 0-100 kilometriin tunnissa vie vain 12,5 sekuntia ja huippunopeus on 160 km/h. Tankin täyttäminen vedyllä kestää ainoastaan reilut kolme minuuttia ja auton toimintamatka yhdellä tankkauksella on 594 kilometriä eli samaa tasoa kuin bensiinimoottorilla varustetulla autolla. Täyteen tankattu ix35 Fuel Cell -auton tankki pitää sisällään 5,6 kiloa vetyä ja auton ainoa päästö on puhdasta vesihöyryä.

ix35 Fuel Cell on varustettu 100 kW (136 hv) polttokennojärjestelmällä. Autossa tarvittava vety on säilötty 700 barin paineessa tankkiin ja polttokenno muuntaa vedyn ja hapen sähköenergiaksi, joka pyörittää sähkömoottoria. Energiaa varastoidaan 24 kWh litium-polymeeri -akkuun, joka on kehitetty yhdessä korealaisen LG Chemicalsin kanssa. Yli 95 prosenttia ix35-polttokennoautossa käytetyistä merkittävimmistä komponenteista on valmistettu korealaisella teknologialla, noin 120:n eri alihankkijan yhteistyön tuloksena.

Hyundain visio ja strategia on olla autoteollisuuden edelläkävijä päästöttömän teknologian kehityksessä. Yhtiön panostus eri järjestelmien kehittämiseen, kuten tämä pitkäaikainen vetyauton kehitystyö, osoittaa Hyundain sitoutumista vetykäyttöisten sekä ympäristöystävällisten autojen tulevaisuuteen. Hyundai on jo toimittanut useita vetykäyttöisiä ix35-malleja Skandinaviaan, Ruotsin ja Tanskan kuntien käyttöön. ix35 Fuel Cell –autoja ovat testanneet myös Euroopan parlamentin jäsenet, komissaarit ja EU-virkailijat.

ix35 Fuel Cell on 16 vuoden ja satojen insinöörien työn tulos ja useiden satojen miljoonien eurojen investointi. Autolla on takanaan yli 4 miljoonaa testikilometriä todellisissa ajo-olosuhteissa Euroopan, USA:n ja Korean teillä. Bryssel Motor Show’ssa Hyundai ix35 Fuel Cell -vetyautolle myönnettiin arvostettu FuturAuto 2013 -palkinto. Palkinnon tärkeimpänä perusteena oli, että Hyundai ix35 Fuel Cell on ensimmäinen ja ainoa sarjatuotannossa valmistettu vetyauto maailmassa.

Hyundai ix35 Fuel Cell tekniset tiedot:
Pituus: 4 410 mm
Leveys: 1 820 mm
Korkeus: 1 655 mm
Ajomatka yhdellä tankillisella: 594 km
Kulutus: 0.96 kg H2/100km
Huippunopeus: 160 km/h
Kiihtyvyys: 0 – 100 km/h: 12.5 s.
Teho: 100 kW (136 hv)
Vääntömomentti: 300 Nm (käytössä koko ajan)
Energian varastointi: 24 kWh litium-polymeeriakku
Polttoaine: Vety (700 bar, 5.6 kg)