Close

Taloudellisen ajamisen kilpailu Ecorun

Tähän asti viralliset EcoRun-taloudellisuusajoluokat on järjestetty vain bensiini- ja dieselautoille. Sähköautoja on Ecorunissa nähty kilpailun ulkopuolisina luokkina aiemminkin, mutta nyt sähköautot ja ladattavat hybridit olivat ensimmäistä kertaa virallisesti mukana Ecorun Cupissa.

Autoliiton organisoima EcoRun eli taloudellisuusajokilpailu on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin. Osuuksille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen ja käyttäen mahdollisimman vähän polttoainetta.
Vertailukelpoisuuden vuoksi Ecorun-kilpailuun osallistuvat autot on jaettu omiin luokkiinsa käyttövoiman ja koon perusteella. Vertailukelpoisen kulutuksen selvittämiseksi polttomoottorilla varustetut autot tankataan ennen ja jälkeen ajoreitin. Sähköautojen osalta ennen lenkkiä tarkastetaan latausdata ja lenkin jälkeen sähkönkulutus.

Sähköautot ensimmäistä kertaa virallisesti mukana

Autoliiton Helsingin seudun osasto järjesti Ecorun-kisan 27.4. Vantaalla. Kilpailureitin pituus oli hieman yli 200 km. Tähän asti viralliset EcoRun-taloudellisuusajoluokat on järjestetty vain bensiini- ja dieselautoille. Sähköautoja on Ecorunissa nähty kilpailun ulkopuolisina luokkina aiemminkin, mutta nyt sähköautot ja ladattavat hybridit olivat ensimmäistä kertaa virallisesti mukana Ecorun Cupissa.  Yhteensä Vantaan kisaan oli ilmoittautunut 14 autokuntaa, joista seitsemän oli sähköautoja, jokainen eri mallia.

Pihisti Hyundain sähköautoilla

Hyundain täyssähköautojen osalta kuljettaja Jenni Rossi ja kartturi Tero Pänttönen pihistelivät IONIQ electricillä kilpailun pienimpään kulutukseen, 9,4 kWh, jaetusti parhaina yhdessä BMW i3 -mallia luotsanneiden Timo Eväsojan ja Ari Parkkisen kanssa.
Harmillisesti virheellinen reittivalinta toi Rossin ja Pänttösen autokunnalle 15 prosentin aikasakon, joka maksoi kilpailusijoituksen. Rossin Ecorun-kokemuksista voi lukea lisää blogista Autotieltä.

Kilpailun suurimman, eli sähköautoluokan toiselle sijalle ylsivät kuljettaja Petri Munukka ja kartturi Kalle Toivola ensimmäistä kertaa Ecoruniin osallistuneen Hyundai Kona electricin ohjaksissa. Etukäteen tiedettiin Kona electricin kulutuksen olevan hiukan IONIQia suurempi, mutta Kona-parivaljakko todisti myös tämän automallin pääsevän kiitettävän pieneen 9,9 kWh:n kulutukseen.

Kilpailun suurimman luokan kakkoseksi selvisivät Petri Munukka ja Kalle Toivola

Munukan Moottori-lehden artikkelin sähköistyvästä taloudellisuusajokilpailusta voit lukea tästä.

Ecorun 27.4.2019 tulosluettelo

Kuvat: AL-Helsinki