Täyshybridi TUCSON kuljetti Hilma-koiran Suomesta Espanjaan
Elokuussa 2022 toteutettu Euro-odysseia kesti yhdeksän ikimuistoista päivää. Reitille osuivat Ruotsi, Tanska, Saksa, Luxemburg, Ranska – ja lopulta Espanja, jossa Vuorisen perhe on asunut jo vuosia.
”Hilma pärjäsi matkalla hienosti, joten suurin osa huolista oli turhia. Matkalla tuli myös vietettyä isä ja poika -laatuaikaa, joka oli aivan mahtavaa”, hehkuttaa Vuorinen, joka ei ollut koskaan aiemmin ajanut Euroopan halki.
”Kaiken kaikkiaan matka oli unohtumaton.”
Koiran kanssa matkustaminen toi lisämausteensa reissulle. Vuorinen oli etukäteen varannut koiraystävälliset hotellit ja säätänyt reittiä riittävän helpoksi: jaloittelun ja lenkkeilyn varaa piti aikataulussa olla tuntuvasti.
”Tyypillisesti teimme Hilman kanssa yhden kunnon kävelylenkin aamulla ja toisen illalla hotelliin kirjautumisen jälkeen.”
Viking Linen ujopissi
Matkan todellinen rocktähti oli – kuinkas muuten – somesta tuttu Hilma, jonka kanssa haluttiin ottaa selfieitä jo laivalla matkalla Tukholmaan.
”Hilma oli koko laivan stara”, nauraa Vuorinen.
Aalloilla kiikkuminen tosin hämäsi tuolloin kaksivuotiasta koiraa niin paljon, että pissaaminen kävi liian jännäksi.
”Kun päästiin Tukholmaan, satamaan jäi aika ikimuistoinen jättilätäkkö.”
Matkanteko jatkui läpi Etelä-Ruotsin ja Tanskan – ja sitten lautalla Saksaan. Bremeniläisessä hotellissa väsyneet matkustajat kohtasivat hikisen haasteen: paikka oli ”hirveä murju”, josta puuttui ilmastointi.
”Olin katsonut netistä vaan sen, että sinne saa tuoda koiran. Hotellin taso pääsi yllättämään”, Vuorinen myöntää.
”Kysyimme ilmastoinnista, ja meille tarjottiin tuollaista peruspöytätuuletinta.”
Isä, poika ja koira vilkaisivat toisiaan ja pelastautuivat läheiselle lentokenttähotellille.
”Siellä oli jo viileämpää.”
Kuumat paikat Alicantessa
Elokuisen Euroopan ylle oli jämähtänyt helleaalto, joka lisäsi Team Hilman matkanteon vaikeuskerrointa. Kun pysähdyttiin huoltoasemille, asfaltti saattoi olla niin kuumaa, että koiran tassut olivat koetuksella.
”Onneksi itse auton sai ilmastoinnilla sopivaksi”, toteaa Vuorinen.
Valenciassa hotellihäslingit saivat jatkoa: vähän prameamman majoitusliikkeen väki ilmoitti Vuorisille, että vain alle viisikiloiset pikkukoirat ovat tervetulleita.
”Hilma oli tietenkin monta kertaa sen painoinen. Taas saatiin lennosta etsiä uusi hotelli”, nauraa Vuorinen.
Hyundai Tucsonin tähtihetki koitti sekin Espanjassa, jossa matkalla Alicanteen rinneprofiili repesi liki raamatulliseksi.
”Julmetun kokoinen vuori, jonne piti lähteä autolla painamaan – ja lämpötila +38 °C. Monella muulla autolla olisi kyllä alkanut piiputtamaan, mutta Tucson jaksoi hyvin”, kehaisee Vuorinen.
TUCSON näytti kyntensä
Vuorisen täyshybridi, eli itse itseään lataava Tucson, pelitti muutenkin hyvin. Samana vuonna ostettu menopeli osoitti luotettavuutensa reissussa, arvioi Vuorinen.
”Myös huollot ovat menneet nappiin, sekä Suomessa että Espanjassa.”
Vuorisella oli kokemusta jo Hyundai IONIQista ja Santa Festä, joten hän oli uteliaalla mielellä Tucsonin suhteen.
Auton valinnassa vaa’assa painoi se, että TUCSON on neliveto.
”Vaa’assa painoi se, että Tucson on neliveto – pahassakin paikassa pärjää hyvin.”
Liki kaksimetrisen kynämiehen piti myös löytää auto, jossa kuskin ei tarvitse istua polvet suussa.
”Jo koeajossa vakuutuin, että ajoasento on hyvä.”
Haittaa ei toki ollut pitkästä takuustakaan.
Uutta putkeen?
Nyt Vuoriset ovat viimein palanneet Suomeen Espanjan vuosien jälkeen – oliko paluumatka jälleen legendaarinen roadtrip Tucsonilla? No ei sillä kertaa, Vuorinen kertoo.
”Tucson matkasi rekan kyydissä Suomeen toukokuussa ja me muut lennettiin.”
Siis myös lentokammoinen Hilma lensi? Vuorinen paljastaa, että lentopelko oli sittenkin lähinnä vain isännällä.
”Hilma on viimeisen parin vuoden aikana lentänyt Suomen ja Espanjan väliä – ja aina ollut innoissaan.”
Vuorisen huolenpito meni siis kenties hiukan ylireagoinnin puolelle, mutta pahoillaan siitä ei ole kukaan:
”Kyllä se oli sen verran hieno reissu, että kannatti ehdottomasti tehdä.”
Teksti Sami Anteroinen | Kuvat Miika Kainu
Tutustu tarkemmin uuteen Hyundai TUCSONiin.
Koira autoon ja reissun päälle – mitä pitää muistaa?
Koiran kuljetus autossa sujuu turvallisimmin, kun koirakin käyttää sille sopivaa turvalaitetta. Turvallisin tapa on pukea koiralle kunnolliset turvavyövaljaat, jotka kiinnitetään autoon tukevasti joko turvavyöhön tai matkatavaran kiinnityslenkkeihin. Toinen suositeltava vaihtoehto on lemmikin kuljettaminen laadukkaalla ja tukevalla kuljetuslaatikolla tai -häkillä, joka on myös kiinni autossa.
Eläimen hyvinvoinnista on aina huolehdittava matkan aikana. Koiraa – tai muutakaan eläintä – ei saa kuljettaa henkilöauton umpinaisessa tavaratilassa. Lemmikkiä saa kuljettaa tavaratilassa, josta on avoin yhteys matkustajatilaan (esimerkiksi farmariautoissa). Tavaratilassa koiran pitää olla kytkettynä niin, ettei se pääse sieltä karkaamaan matkustajatilaan tai autosta ulos, kun ovia tai ikkunoita avataan.
Ulkomaille matkustettaessa on huolehdittava, että mukaan tulevan lemmikin matkustusasiakirjat ovat kunnossa. Lemmikkieläinpassi on koiran, kissan ja fretin matkustusasiakirja, joka on pakollinen kaikissa EU-maiden välisissä kuljetuksissa.
Lemmikkieläinpassin voi ostaa eläinlääkäriltä.
Muista: koira voi kärsiä matkapahoinvoinnista siinä missä ihminenkin. Koiran pelko on usein syynä matkapahoinvointiin. Jos koiralla on autossa epämukava olo, kannattaa koiraa totuttaa autoiluun pikkuhiljaa. Koiran matkapahoinvointia voidaan hoitaa myös eläinlääkäriltä saatavilla lääkkeillä sekä eläinkaupoista tai apteekeista ostettavilla luontaistuotteilla.
Lähde: Liikenneturva, Autoliitto