Close

Täyssähköinen unelma – Tiitus Hopia ihastui IONIQ 6:een ja hankki Ultimate Business -mallin kaikilla herkuilla

Hyundain Business-mallisto tarjoaa reilun hintaedun esimerkiksi täyssähköisiin IONIQ 5 ja IONIQ 6 -malleihin. Business-hinnat ovat tarjolla niin yksityis- kuin yritysasiakkaille.

Pitkään matkantekoon loistavasti soveltuva täyssähköinen Hyundai IONIQ 6 tunnetaan huippunopeasta latauskyvystään. Ehtiväinen on myös valkoisen autoyksilön tuore omistaja Tiitus Hopia.

Vain 23-vuotias yrittäjä on ehtinyt nuoresta iästään huolimatta toteuttaa itseään niin isännöitsijänä kuin it-alan yrittäjänä. Hänen vapaa-aikaansa rytmittävät muun muassa DJ-keikat sekä viiniluennointi.

Hopia myi osakkuutensa isännöintialan yrityksestä muutama vuosi sitten, mikä mahdollisti myös aiempaa laajemmin erilaisten autovaihtoehtojen harkitsemisen. Nyt työ- ja vapaa-ajan matkat ovat taittuneet jo muutaman kuukauden ajan täysin sähkön voimin.

Omakohtaiset vertailut sekä koeajoilla käynnit käänsivät nuoren miehen pään korealaisen merkin suuntaan, ja Kuopion Wetterillä tilaukseen lähti nelivetoinen IONIQ 6 Ultimate Business avattavan kattoluukun ja Serenity White -helmiäisvärin kanssa.

– Tykästyin tässä autossa etenkin keulan ja sivuprofiilin ulkonäköön. Myös edistyksellinen tekniikka teki vaikutuksen, Tiitus Hopia muistelee.

Puheissaan nöyrä ja vaatimaton Hopia kertoo IONIQ 6:n olevan Varkaudessa harvinainen näky ja keräävän positiivista huomiota.

– Mäkkärin autokaistan työntekijä innostui hiljattain kehumaan autoa, kuin myös Varkauden keskustassa joukko nuoria nojaili kylkeä vasten ja ottivat selfieitä. Totesivat paikalle tultuani, että hieno Porsche, Hopia nauraa.

Kaveritkin pääsevät koeajolle

Autoilijana Hopia kuvailee itseään varsin rationaaliseksi. Hän tykkää fiilistellä hienoa teknologiaa, mutta lopulta auto on työväline, jolla kuljetaan paikasta toiseen.

Koeajoon päätyi lopulta lukuisia automerkkejä ja -malleja ennen ostopäätöstä. Kilometrejä auton mittariin kertyy jopa 40 000 vuodessa, joten matkustusmukavuus sekä latausteho ovat tärkeitä.

– Sain Kuopion Wetteriltä ja erityisesti automyyjä Jouni Vesteriseltä todella ammattitaitoista palvelua. Myös auton luovutus oli kiireetön ja hän opasti Bluelinkin asennuksesta alkaen kaikki auton tärkeimmät toiminnot. Olen ehtinyt tehdä jo paljon pidempiäkin reissuja ja matkanteko on ollut aivan yhtä helppoa kuin ennen sähköautoon siirtymistäkin, Hopia kertoo.

Aiempaa kokemusta sähköautoista tai Hyundaista Hopialla ei ollut, ellei hänen siskonsa Kona Electricistä kuultuja kokemuksia lasketa. Muutaman kuukauden kokemuksella Hopiasta on kuitenkin kehkeytynyt jo melkoinen merkin sanansaattaja.

– Kerron mielelläni autostani ja olen käyttänyt työkavereita koeajolla. Myös kaveripiirin illanistujaisissa tulee juteltua paljon autoista, ja olen hehkuttanut sähköautoilun edullisia käyttökuluja ja IONIQ 6:n ominaisuuksia. Alkuun kyllä kuulin pientä naljailua, että mitenkähän sillä sähköllä pärjää, Hopia sanoo.

Ei paluuta polttomoottoreihin

Erityisesti IONIQ 6:n mukavuus- ja turvallisuusvarusteet sekä teknologiset erikoisuudet, kuten digitaaliset sivupeilit ja automaattinen etäpysäköintiavustin ovat tehneet vaikutuksen. Myös takamatkustajien tasainen ja tilava jalkatila on miellyttänyt, vaikka pidemmillä matkustajilla pääntila tahtookin loppua virtaviivaisen auton takaistuimilla kesken.

– En ole ollut millään lailla merkkiuskovainen, mutta tämä on ollut aivan ylivoimaisesti paras autoni tähän asti, ja voisin hyvin kuvitella jatkavani myös merkin autoilla jatkossa. Tuntuu, että erityisesti sähköautoissa Hyundai on ollut edelläkävijä, Hopia pohtii.

IONIQ 6:n V2L-ominaisuutta Hopia ei ole vielä ehtinyt kokeilemaan, mutta pohtii virran ulosoton soveltuvan hyvin esimerkiksi sähköpotkulaudan lataamisen ajomatkojen aikana.

Sähköauton lataaminen on sujunut parin kuukauden kokemusten pohjalta vaivattomasti ilman sen suurempia ongelmia.

– Kotona lataan autotallissa 3-vaiheisella kotilaturilla ja pidemmillä matkoilla tulee hyödynnettyä suurteholatureita. Alkuun tuli mietittyä etukäteen latauspaikkoja enemmän, mutta aika nopeasti huomasi, että tehokkaita latausasemia on suurten teiden varrella jo todella paljon, Hopia pohtii.

IONIQ 6:n luovutus ajoittui helmikuun alkuun, joten myös pakkasella ajaminen ja lataaminen ovat tulleet tutuiksi.

– Oikeastaan tämän nelivetoisen Business-mallin hintaetu sinetöi valintani IONIQ 6:een, ja talvella nelivetoisuus on ollut hyvä. Nyt keväällä käytän autoa valtaosan ajasta takavetoisena, hän jatkaa.

Vaikka Hopia suhtautuukin teknologiaan avoimen uteliaasti, seuraavan auton käyttövoima on lyöty jo lähes lukkoon. – En usko, että tulen enää koskaan vaihtamaan sähköstä pois, Hopia toteaa tyytyväisenä.