Uudistunut ja raikastunut i40
Hyundai esitteli vuonna 2011 täysin uuden D-segmentin i40-mallin, jossa oli ainutlaatuinen ulko- ja sisämuotoilu, sekä lukemattomia korkealaatuisia ominaisuuksia järkevään hintaan. Saksan Rüsselsheimissa suunniteltu i40 on vahvistanut merkin imagoa, vaativien eurooppalaisten asiakkaiden keskuudessa.
Nyt Hyundai esittelee uudistuneen i40:n raikastuneen tyylikkyyden, päivitetyt moottorit, uuden vaihteiston, entistäkin paremman ajomukavuuden sekä käsiteltävyyden. Uudistus sisältää myös valikoiman uusia turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia. i40 on edustanut positiivista roolia isojen perheautojen luokassa muuttaen sekä yksityisautoilijoiden että yritysasiakkaiden näkemystä brändistä. Nykyinen i40 on myynyt lähes 100.000 kappaletta ensiesittelystään lähtien ja se on saavuttanut Euroopassa runsaan viiden prosentin markkinaosuuden erittäin kilpaillussa D-segmentissä.
Thomas Bürkle, Hyundain Motor Europen muotoilukeskuksen pääsuunnittelija kertoo tiiminsä keskittyneen uudistuneen i40:n omaleimaisuuden ja visuaalisen vetovoimaisuuden päivittämiseen. Tuloksena i40 yhdistää käytännöllisyyden viehättävään muotoiluun. ”Uudistunut i40 edustaa evoluutiota Hyundain muotokielessä. Muotoilu sisältää tuoreita ominaisuuksia ja tuo autoon myös uuden hienostuneen kuusikulmaisen etusäleikön. Uuden i40-mallin ilme on tyylikäs ja elegantti. Auto on edelleen tinkimättömän mukava ja kuljetuskykyinen. Uusi ilme sisältää uudelleen suunnitellut etu-, sekä takavalot, jotka vahvistavat auton tyylikästä identiteettiä. Myös uusittu vanne-design täydentää auton tyylikästä asennetta” , kommentoi Bürkle.
Tavaratila on uudistuneessa i40:ssä erittäin tilava. Sedanissa 525 litran ja wagonissa 553 litran tavaratila kasvaa peräti 1719 litraksi, kun takaistuimet kaadetaan. Lastaaminen ja purkaminen ovat erityisen helppoja, koska i40:ssä on D-segmentin matalin lastauskynnys, vain 592 mm maanpinnasta. Älykäs sähkötoiminen takaluukku esiteltiin ensimmäisen kerran Hyundain uuden luksusbrändin Genesiksen mallissa. i40 Wagonissa älykäs takaluukku aukeaa automaattisesti ylös, kun auton avainta hallussa pitävä henkilö lähestyy autoa takaa.
Uudistuneet moottorit sekä uusi seitsemännopeuksinen DCT-vaihteisto
i40 voimalinja on valittavissa joko diesel- tai bensiinikäyttöisenä. Kaikki moottorit ovat Euro6-kelpoisia ja niiden teholukemat ovat 115 hevosvoimasta 141 hevosvoimaan. Edellisen sukupolven myydyin voimanlähde, Hyundain U-II 1,7 litran dieselmoottori kehittää nyt enemmän tehoa (141 hv) ja enemmän vääntöä (340 Nm). Uusi seitsemännopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto tarjoaa kuljettajalle joko täysin automaattisen toiminnan tai manuaalisen eteen/taakse (sekventaali) vaihtamismahdollisuuden. Tässä valintamahdollisuudessa haluttu vaihde valitaan joko vaihteenvalitsimesta tai ohjauspyörän valitsimista.
Valittavissa on myös 115 hv ja 280 Nm:n väännön omaava 1,7 litrainen dieselmoottori. Moottorin yhteydessä on aina 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Bensiinimoottorina on 1,6-litrainen Gamma, joka kehittää 135 hv:n tehon ja 164 Nm:n väännön ja se on aina varustettu 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla.
Uutta aktiivista tekniikkaa turvallisemman ajokokemuksen takeeksi
Uudistuneen i40-mallin kaksoisksenon-ajovalot ovat aikaisempaa tehokkaammat. Kaukovaloassistentti valvoo lähestyvää liikennettä ja vaihtaa kaukovalot pois
automaattisesti, etteivät ne häikäise vastaantulevia kuljettajia. Uusi nopeusrajoituksen tunnistustoiminto seuraa tien reunassa olevia liikennemerkkejä ja toistaa voimassa olevan nopeusrajoituksen TFT-näytön kautta kuljettajalle.