V2L-toiminto tekee IONIQ 5:stä liikkuvan energiavaraston
IONIQ 5 perustuu Hyundain E-GMP-alustarakenteelle (Electric-Global Modular Platform), joka muiden edistyneiden ominaisuuksiensa ohella tekee autosta renkaiden päällä liikkuvan energiavaraston. Hyundain ratkaisun verraton etu on, että virtaa on tarjolla enemmän kuin perinteisistä autojen pistokkeista.
V2L-toiminto mahdollistaa virran ulosoton enimmillään 3,6 kW teholla, mikä vastaa tavallista kotipistorasiaa 16 ampeerin sulakkeen takana. Auton sisältä löytyvän pistorasian tai latausliittimeen asetettavan sovittimen kautta akun energialla voi ladata esimerkiksi tietokoneita tai sähköpyörän.
Myös retkeilijälle tai sähköttömän mökin omistavalle IONIQ 5 on hyvä valinta. Toiminnon ansiosta sähkölaitteita pystyy käyttämään paikoissa, joissa normaalisti tarvittaisiin aggregaatti ja polttoainetta.
Esimerkiksi jääkaappipakastin voi toimia auton akulla muutaman päivän tai viikonkin, vaikka samalla ladataan älylaitteita. V2L-toiminnolla on mahdollista ladata myös toista sähköautoa.
Ainutlaatuista V2L-järjestelmää hyödynnetään jo eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Essexissä Britanniassa on avautunut hotelli, jonka ylellisten ja ekologisten loma-asuntojen voimanlähteenä on IONIQ 5.
V2L-toimintoa on kokeiltu menestyksekkäästi myös Norjan Tromssassa, jossa sähköverkon ulkopuolella sijaitseva porotila on saanut sähköt IONIQ 5:n akkujärjestelmästä.
Tulevaisuuden autosta tulee osa sähköjärjestelmää
Seuraava askel täyssähköautojen kehityksessä ovat V2X-ominaisuudella varustetut ajoneuvot. V2X (Vehicle-to- Everything) tarkoittaa sitä, että auton akku voi toimia sähkövarastona ja virtalähteenä mihin tahansa käyttötarkoitukseen.
Kaksisuuntainen lataus mahdollistaa siis sähkövirran kulkemisen molempiin suuntiin eli energiaa voidaan ladata sähköauton akkuun tai siirtää sieltä pois.
Tulevaisuudessa sähköautot voivat olla valtakunnallista sähköjärjestelmää tasapainottavia energiavarastoja.
Autosta sähköverkkoon energiaa siirtävästä ominaisuudesta käytetään myös nimeä V2G (Vehicle-to-Grid).
Hyundai kuuluu autonvalmistajien eturiviin myös V2X-ominaisuuksilla varustettujen sähköautojen kehittämisessä. Tällaisia autoja ei ole vielä myynnissä, mutta Hyundailla on jo V2X-teknologiaa testaavia pilottihankkeita muun muassa Hollannissa ja Saksassa.
Esimerkiksi omakotitalossa auto toimii kodin varavirtalähteenä, mikä auttaa lisäämään energiaomavaraisuutta. Auto voidaan ladata päivisin aurinkopaneeleiden tuottamalla sähköllä ja hyödyntää sähköä illalla, kun aurinko ei enää paista.
Kaksisuuntainen lataus on kätevä myös pörssisähköä käyttävälle kuluttajalle. Auton voi ladata sähkön ollessa halvimmillaan ja käyttää sähkön hinnan ollessa korkealla.
Tutustu tarkemmin Hyundain sähköautomallistoonTeksti Matti Remes | Kuvat Markus Pentikäinen ja Antti Partanen
—
Valot, kamera, käy!
Kuvaajalle auto on usein yhtä tärkeä työkalu kuin kamera ja valot. Mutta entä jos sillä voisikin luoda jotain aivan uutta? Valoa. Valokuvaajat Markus Pentikäinen ja Antti Partanen matkustivat Hyundai IONIQ 5:lla varsinaissuomalaiseen yöhön ja ottivat selvää.
Taivas on tummentunut hetkeä aikaisemmin kun kuvaaja painaa Hyundai IONIQ 5:een kytketyn virta-adapterin nappia. Auton mittaristo kertoo auton akustosta otettavan tehon: 3,6 kilowattia. Yöllinen tiemaisema muuttuu silmänräpäyksessä valoisaksi 25 kilowatin valoteholla, mikä vastaa esimerkiksi satoja kodin tavanomaisia lamppuja.
Ulkokuvauksien valaisemiseen on tähän asti tarvittu polttoainekäyttöisiä käryttäviä ja äänekkäitä generaattoreita. Vaihtoehtoisesti on pitänyt pysytellä sähköverkon alueella. Led-valot ovat vähentäneet energiantarvetta, mutta edelleen sitä tarvitaan paljon valoihin ja muuhun kuvaustekniikkaan.
Isoilla virtapankeilla on alettu ympäristösyistäkin korvata mobiilia sähköntarvetta. Ongelmana on kuitenkin vielä ollut se, että ne painavat paljon ja ovat työläitä kuljettaa.
Virtapankki pyörillä
Mutta entä jos virtapankissa olisikin pyörät alla ja moottori mukana, ja se olisi rakennettu muutenkin mainion kulkupelin yhteyteen? Hyundai oli ensimmäisiä sähköautovalmistajia, joka mahdollisti suurjänniteakun energian kunnollisen hyödyntämisen muuhunkin kuin auton omaksi käyttövoimaksi. IONIQ 5:n yhteydessä esiteltiin V2L (Vehicle-to-Load) -järjestelmä, jolla pystyy ottamaan jopa 16 ampeeria virtaa ulos 230 voltin jännitteellä autosta tuntien ajan aina ajoakun 20 prosentin varaustasoon asti.
Tositoimissa
Halusimme kokeilla kuvaajakollegani kanssa tätä uniikkia mahdollisuutta ja testata miten se toimisi herkkienkin kuvausvalojen kanssa. Ajoimme kolmen markkinoiden suuritehoisimman 1200 watin led-valaisimen kanssa varsinaissuomalaiseen yöhön.
Matkalla kuvauspaikalle saimme kameroiden akut ladattua auton sisätilan V2L-pistokkeesta, joka jakaa saman tehoreservin ulkopistokkeen kanssa. Sisäpistoke toimii auton ollessa käynnissä tai Utility-tilassa.
Elokuvan taiasta iso osa syntyy valosta, ja usein sitä tarvitaan paljon.
Kuvauspaikalla IONIQ 5 tarjosi moitteetta riittävästi energiaa valoillemme. Saimme kuvattua näyttävät autokuvat ja -videot Ykköstien sillan alla sekä yön huipennukseksi Turussa Suomen Joutsenen kupeessa.
Testausta äärirajoilla
Kotimatkalle lähdettäessä riitti nopea piipahdus suurteholaturilla ja menomatkan ja kuvausten aikana kulutettu energia oli korvattu muutamissa minuuteissa.
Kokeilumme meni niin hyvin, että päätimme kiusata V2L-virransyöttöä myös herkkien äänentoistolaitteiden kanssa. Emme pystyneet kuulemaan
niiden äänessä mitään korvin kuultavia häiriöitä.
Lopulta haastoimme järjestelmää ”sulakkeentappajana” tunnetun studiosalamavalon ja lopulta jopa pienen hitsauskoneen kera. Nämä molemmat äkillisiä virtapiikkejä tuottavat laitteet toimivat, kunhan laitteiden huipputehoa säädettiin piirun verran alaspäin.
Kuorman ylittymisestä ei tullut ongelmia. Laitteisto katkaisi virransyötön, ilmoitti asiasta ystävällisesti kojelaudan näytöllä ja oli heti valmis uuteen virransyöttöön, kunhan kuormaa pudotettiin sallittujen rajojen sisälle.
Nimesin kuvauksissa syntyneen kuvasarjan latinalaisella nimellä: ”Auto illuminante – itse valaiseva”, koska voisiko valosta elävällä kuvaajalla enää riippumattomampaa kuvausautoa olla?
Teksti Markus Pentikäinen | Kuva Markus Pentikäinen ja Antti Partanen