Close

Vihreiden kilometrien metsästäjät

Taloudellinen ajaminen on erityisen tärkeää ilmastonmuutoksen aikakaudella. Vihreämpi ajotapa on tutkitusti tehokas – ja taatusti edullinen – keino vaikuttaa autoilun energiankulutukseen ja kustannuksiin. Ja samalla kun säästetään polttoainetta, vähennetään tietysti hiilidioksidipäästöjä.

Yhdysvalloissa hypermiling, eli lisäkilometrien tiristäminen autosta aina viimeiseen bensatippaan asti, on ollut nosteessa koko 2000-luvun. Taloudellisesta ajamisesta innostuneille on tehty myös koko liuta sovelluksia, kuten Dash, greenMeter ja MyCarma.

Taloudellinen ajaminen liitetään usein sähköautoihin tai hybridihifistelyyn, mutta vihreän ajamisen niksit ovat jokaisen kuljettajan hyödynnettävissä auton moottorityypistä tai iästä riippumatta. Uusi auto on toki ympäristön kannalta aina parempi, koska hiilijalanjälki on tällöin paremmin hanskassa.

Entä millaisista rahamasseista nyt puhutaan? Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat, mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, joten taloudellisen ajamisen kurssituksesta hyötyy eniten rekkakuski (tai hänen työnantajansa). Myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa: Motivan mukaan polttoaineensäästö taloudellista ajotapaa soveltamalla on yleensä 5–15 prosenttia.

Tarkkana tien päällä

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja katsoo, että polttoainesäästöjä voidaan saavuttaa vielä tätä enemmänkin.

– Eri tutkimusten valossa polttoainesäästö voi olla sellaiset 10–20 prosenttia, hän toteaa.

Ampuja huomauttaa, että ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa kaikki lasketaan: pienistä puroista voi kasvaa iso virta. Tieliikenteeseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska sen aiheuttamat päästöt muodostavat valtaosan (noin 93 prosenttia) kotimaan liikenteen tuottamista kasvihuonekaasupäästöistä.

– Tieliikenne on niin iso päästöjen lähde, että taloudellisen ajotavan toivoisi yleistyvän vahvasti, Ampuja toteaa.

Kevyempi kaasu, parempi mieli?

Rahallisen säästön ja päästötalkoiden lisäksi muitakin hyötyjä piisaa. Taloudellinen ajaminen nimittäin vähentää nopeuksia ja yleistä ”ärhäkkyyttä” liikenteessä, mikä taas parantaa liikenneturvallisuutta.

– Yhtenä elementtinä tässä on esimerkiksi niin sanottu turhien kiihdytysten väheneminen, toteaa Ampuja. – Samalla muun muassa huolto-, korjaus- ja rengaskustannukset laskevat.

Ekokuski, merkityksessä ekonominen ja ekologinen, on tutkimusten valossa myös lupsakka, sillä taloudellinen ajaminen vähentää kuljettajan kokemaa stressin tunnetta liikenteessä.

Yritykset passittavat työsuhdeautoilla ajelevia työntekijöitään kernaasti taloudellisen ajamisen kursseille, koska tämä ekoteko on myös oiva PR-veto etenkin silloin, kun autossa on yrityksen tunnukset. Maanteiden ritarit huomataan edelleen, ja firman nimi jää mieleen.

– Kun meillä yhä useampi mieltää, että ’energiapihi’ ajaminen on tärkeä juttu, jolla todella on vaikutusta, ollaan hyvällä tiellä, toteaa Ampuja.

Vihreät sankarit

Traficomin näkökulmasta taloudellinen ajaminen ei sinänsä ole mikään uusi asia, mutta se on yksi niistä ”kestosuosikeista”, joita halutaan pitää esille aina, kun puhutaan liikenteestä.

– Pyrimme viestimään taloudellisen ajamisen hyödyistä myös jatkossa, Ampuja lupaa.

Traficomissakin on huomattu joitakin viitteitä siitä, että ekoajaminen on saanut nostetta leikkimielisestä, hyvässä hengessä toteutetusta kilpailuvietistä, kun ihmiset ryhtyvät kokeilemaan, kuinka alas polttoainekulutuksen oikein voi saada. Ajat muuttuvat parempaan suuntaan: kevyimmän kaasujalan haltija kerää nyt peukut somessa, kun joskus muinoin olisi ihailtu ja suitsutettu sitä kovinta kaahaajaa.

– Kilpaileminen autoilun energiatehokkuudessa, esimerkiksi itsensä kanssa, on oman käsitykseni mukaan aika tuore ilmiö, jota uusi teknologia edesauttaa. Lähtökohtaisesti se on hyvä asia, koska se lisää tietoisuutta ja toivottavasti muuttaa ihmisten ajotottumuksia parempaan suuntaan, summaa Ampuja.

Lue myös: Hyundai IONIQ Electric todistetusti pienikulutuksisin sähköauto

7 vinkkiä taloudelliseen ajamiseen

1. Käynnistä auto painamatta kaasupoljinta

– sähköinen moottorin hallintajärjestelmä käynnistää nykyautot oikealla tavalla ja ruiskuttaa moottoriin polttoainetta sopivan määrän. Kaasun polkeminen vain sekoittaa järjestelmän!

2. Vältä tyhjäkäyntiä

– lähde liikkeelle heti ja sammuta moottori, jos pysähdys kestää yli minuutin.

3. Vaihda isommalle ja aja suurimmalla vetävällä vaihteella

– liikkeelle lähdettyäsi vaihda suuremmalle vaihteella jo matalilla kierroksilla (bensiinimoottoriauto: max. 2500 r/min; dieselmoottoriauto: max. 2000 r/min).

4. Vältä suuria nopeuksia ja pidä yllä tasaista nopeutta

– kun nopeus nostetaan 100 kilometriä tunnissa 120 kilometriin tunnissa, kulutus nousee 1–2 l/100 km kun samalla aikaa säästyy 100 kilometrin matkalla vain 10 minuuttia!

5. Muista ennakoiva ja joustava ajotapa

– hyödynnä auton omaa liike-energiaa mahdollisimman paljon, esimerkiksi liikennevaloihin tultaessa hidasta moottorijarrutuksella niin että liikennevalot ehtivät vaihtua.

6. Käytä sähkölaitteita säästävästi

– sähkökäyttöiset varusteet (esimerkiksi takalasin ja istuinten lämmittimet) lisäävät myös polttoaineenkulutusta, koska niiden tarvitsema sähkö tuotetaan auton laturissa, jota käyttää polttomoottori.

7. Käytä ilmastointia harkiten

– ilmastointi lisää keskivertohenkilöauton polttoaineenkulutusta ulkolämpötilan ja ajotilanteen (-nopeuden) mukaan 0,3–1,5 l/100 km (5–20 %ss).

Lähde: Motiva