Yhtäläisyydet vähissä
Siinä missä siviiliauton litrainen turbomoottori imee kaiken mahdollisen hapen ilmasta sisuksiinsa, on WRC-auton hengitystä jouduttu suitsemaan 36 millimetrin turbonkuristimella. Ilman hapen määrän säännöstelyä ralliauton moottorista saisi vielä rutkasti enemmän hevosvoimia irti, kuin nykyiset kansainvälisissä rallisäännöissä olevat 380 hevosvoimaa.
Ralliautolla nollasta sataan kiihtyvyys ei suinkaan ole tärkeintä, vaikka sekin sujahtaa alle neljän sekunnin pinnalla kuin pinnalla. Sen sijaan vääntävä moottori, joka toimii erityisesti 60–130 km/h välillä kuin ajatus, on menestyksen kulmakiviä. WRC-auton moottoriin syöstään bensiiniä 200 barin paineella, mikä turboahtimen jatkuvasti pyöriessä takaa myös sen, että jokaisella kaasun painalluksella on räjähtävää voimaa käytössä.
Hyundai i20 Hatchback (7-vaihteinen automaatti)
- Moottori: Turboahdettu 998-kuutioinen T-GDI-moottori
- Maksimiteho ja -vääntö: 120 hv / 172 Nm › Renkaat: 15”
- Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,5 s › Omapaino: 1 185 kg
- Polttoainetankki: 50 l › Polttoaineen kulutus: 5,9 l/100 km
- Pituus: 4 035 mm (WRC +65 mm)
- Leveys: 1 734 mm (+141 mm)
- Akseliväli: 2 570 mm (sama)
- Hinta: alkaen 20 990 euroa
VS
Hyundai i20 Coupe WRC
- Moottori: Nelisylinterinen, 1600-kuutioinen ja turboahdettu, suoraruiskutuksella varustettu bensiinimoottori
- Maksimiteho ja -vääntö: 380 hp / 6 500 rpm ja 450 Nm / 5 500 rpm
- MacPherson-joustintuet, säädettävät iskunvaimentimet
- Hydraulisesti tehostettu rack and pinion -ohjaus
- Minimipaino: 1 190–1 350 kg kuskien kanssa
- Renkaat: 18” asfaltilla, 15” soralla
- FIA:n hyväksymä teräsrunko, turvakaaret monipistekiinnityksellä
- Teräs- ja komposiittikuitupaneelit
- Pituus ja leveys: 4 100/1 875 mm (55 mm minimileveyden kasvu 2016 teki autoista näyttäviä)
- Raideväli: 1 665 mm › Akseliväli: 2 570 mm › Neliveto › Kiihtyvyys 0–100 km/h: Alle 4 s
- Polttoainetankki: 80 l › Polttoaineen kulutus: 0,7 l/km
- Vaihteisto: Manuaalinen 6+1 jaksottainen vaihteisto, vaihteen valitsemiseen tarkoitetut läpät ohjauspyörän kehällä
- Mekaaniset etu- ja takatasauspyörästön lukot, sähköhydraulinen keskitasauspyörästön lukko
- Keraaminen, kaksilevyinen kytkin
- Arvo: noin 800 000 euroa
Teksti: Miika Wuorela