Yrityksen autokannan kulut haltuun – SmartFleet luottaa läpinäkyvyyteen
”Softaa, yritysautoilun konsulttipalveluita ja asiantuntijuutta”, kiteyttää SmartFleetin toimitusjohtaja ja perustaja Anton Hentinen yrityksensä valttikortteja.
SmartFleet haluaa tehdä yritysten autokannan hallinnasta asiakkaalle helppoa ja läpinäkyvää – ja alentaa samalla yritykselle koituvia kuluja. Samaa on toki yritetty ennenkin. Autot ovat olleet yritysten omassa omistuksessa ja hallinnassa tai on hyödynnetty ulkopuolisia palveluja pelkästään rahoituksen tai kattavamman huoltoleasingin avulla. Onko nyt keksitty pyörä uudelleen?
On ja ei. Autokannan ylläpitäminen vaatii tietyt toimenpiteet huolimatta siitä, kuka niistä vastaa. Auto täytyy valita, kilpailuttaa ja ostaa. Se täytyy tankata tai ladata, huoltaa säännöllisesti ja katsastaa ja maksaa näistä aiheutuvat laskut. Lopuksi auto myydään, joka on taas oma operaationsa varsinkin, jos haluaa tehdä hyvät kaupat. Työmäärä kasvaa autokannan koon mukana.
Hentinen kertoo, että SmartFleetin asiakkaaksi voi hakeutua minkä tahansa kokoista autokantaa tarvitseva yritys, riippumatta siitä, miten kantaa on aiemmin hallinnoitu. SmartFleet kokoaa kaikki autoilun vaatimat palvelut ja sen kustannukset läpinäkyvästi asiakasyrityksen, ja halutessa myös autojen käyttäjien, saataville.
Konkreetista hyötyä asiakasyritykselle
Asiakkaat pitävät tärkeinä sekä taloudellisuutta että helppoutta. SmartFleetin Fleet Manager on asiakasyrityksen näkökulmasta ulkoistettu työntekijä, joka huolehtii yrityksen autokannasta ja keskittyy nimenomaan siihen asiaan. Keskittyminen tuo mukanaan syvää osaamista ja perehtymistä.
Toimintamalli on käännetty päälaelleen totutusta ”yhden luukun palvelusta”, jossa kaikki asiakkaan yhteydenotot ohjautuvat esimerkiksi leasingyhtiöön, joka puolestaan selvittää vaikkapa huoltoon tai renkaiden vaihtoon liittyvän asian ja kertoo sitten saamansa vastaksen asiakkaalle.
Erilaista on sekin, ettei autojen pitoaika ole kiveenhakattu, eikä sopimuskauden muuttamisesta tule sanktioita. Järkevä ja taloudellinen pitoaika on kaikkien etu.
SmartFleetin tärkeänä ideana on, että asiakkailla on suora yhteys kaikkiin toimijoihin. Huoltoon liittyvä asia kysytään suoraan huollosta, renkaiden vaihtoon liittyvä asia rengasliikkeestä. Mahdollisuus rikkinäinen puhelin -efektiin jää pois ja keskustelu kokonaisuudessaan nopeutuu. SmartFleetin NPS-luku on viimeisen tutkimuksen mukaan kunnioitettava 84, joka kertoo hyvin tyytyväisistä asiakkaista. Erityistä kiitosta saakin järjestelmän helppokäyttöisyys ja tiedon läpinäkyvyys.
Toki myös omaan Fleet Manageriin voi olla yhteydessä. Tyypillisesti vastauksen saa saman päivän aikana.
Tekijät ratkaisevat
SmartFleetin ammattilaisilla on asiakasyritysten autopolitiikka hallussa, ja muutostarpeen havaitessaan he esittävät kehitysehdotuksia. He osaavat tarvittaessa miltei kädestä pitäen neuvoa työsuhdeauton vaihtajaa niin, että auto palvelee käyttäjäänsä parhaalla mahdollisella tavalla ja täyttää myös yrityksen tarpeet.
Hentinen on onnistunut palkkaamaan huippuosaajia. ”Palkkaa itseäsi viisaampia” voi olla kulunut mantra, mutta se pitää täysin paikkansa. Osaavat kaverit on kaikki kaikessa”, hän toteaa hymyillen.
Vaikka tähän astiset rekrytoinnit ovat olleet onnistumisia, tarkoitus ei kuitenkaan ole kasvattaa henkilökunnan määrää pelkästä kasvamisen ilosta. Tavoite on pitää prosessit tehokkaina ja data laadukkaana, jolloin pienemmälläkin työmäärällä pystytään tekemään mallisuorituksia.
Tavoitteena hallittu kasvu
SmartFleetin toiminta kasvaa tiukasta taloudellisesta ajasta huolimatta – tai ehkä juuri sen vuoksi. Yritykset pyrkivät säästämään kaikista mahdollisista menoista, ja autokanta on iso kuluerä. Säästöpaine näkyy paitsi SmartFleetin asiakaskannan kasvuna, myös esimerkiksi pitenevinä autojen sopimuskausina. Hentinen kuitenkin kertoo, että myös nousuvirettä on näkyvissä.
Taloudellinen huolellisuus on helpompaa, kun data on kunnossa. Toimivan ohjelmiston merkitys on erittäin suuri, samoin se, että sitä pystytään tarvittaessa nopeastikin päivittämään ja kehittämään. Asiakasnäkymä on hyvin tärkeä myös asiakkaille, jotka saavat siitä jo nyt kattavia raportteja. Lisää on vielä tulossa, sillä parhaillaan softavelhojen käsissä rakentuu hiilijalanjälkilaskuri. Päästöraportointivelvoite koskee vuosi vuodelta yhä pienempiä yrityksiä ja ohjeistus kiristää päätös kerrallaan päästömääräyksiä, joten tällaiselle palvelulle on varmasti kysyntää.
Toimivaa yhteistyötä Hyundain kanssa
Yhdistävänä tekijänä SmartFleetin ja Hyundain osalta Hentinen mainitsee yhteiset tavoitteet. Molemmat näkevät asiat ja yritykset asiakkuuden näkökulmasta ja haluavat mahdollistaa heille kustannustehokkaat, vähäpäästöiset ja järkevät autot. Tärkeää on myös toimiva jälleenmyyntiverkosto, ja erityisesti laaja, laadukas huoltoverkosto.
SmartFleet luottaa paikalliseen tekemiseen, joka helpottaa asiakkaiden arkea, kun autoa ei tarvitse huollattaa kaukana normaalin arjen ympyröistä. Kokonaisuuden täytyy toimia, toteaa Hentinen. Hyundain yritysmyyntipäällikkö Riina Harjunpää saa vuolaat kiitokset toiminnastaan ja yhteydenpidosta SmartFleetin kanssa. Yritysmyynti on autokaupassa usein jäänyt hiukan syrjään kuluttajakaupan varjoon, vaikka yritykset ovat iso ostajaryhmä. Yrityksille kohdennetulla tekemisellä on autokaupassa vielä tilaa kasvaa.